مرداد ۱۸, ۱۴۰۱ ۰۹:۲۱ Asia/Dushanbe
  • ایران اکنون در بین 10 کشور فضایی جهان قرار دارد
    ایران اکنون در بین 10 کشور فضایی جهان قرار دارد

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پرواز ماهواره ایرانی «خیام» به مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین در روز سه شنبه خبر داد.

زارع‌پور که به قزاقستان سفر کرده است، با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود گفت، ماهواره ایرانی «خیام» همراه با پرچم جمهوری اسلامی بر روی ماهواره‌بر «سایوز» نصب شده است  امروز سه‌شنبه  از ایستگاه فضایی بایکونور Baikonur قزاقستان به فضا پرتاب می شود.

 

زارع‌پور تصریح کرد، ایران اکنون می‌تواند ماهواره‌های سبک را در مدار قرار بدهد و ماهواره خیام، ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و قرار است در مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار گیرد.این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی مورد نیاز ایران، گام بسیار بلندی است و می‌توان از تصاویر آن با دقت بسیار بالا برای ارتقا کاربردهای فضایی کشور در حوزه‌های محیط زیست و کشاورزی استفاده کرد.

صنعت فضایی در زمره صنایع دارای فن آوری پیشرفته محسوب می شود. با وجود تمام محدودیت‌های اعمالی، جمهوری اسلامی ایران به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافته و در چهار دهه گذشته گام های پیوسته و رو به پیشرفتی را در زمینه دستیابی به فن آوری فضایی برداشته است. اکنون  ایران در بین 10 کشور فضایی جهان قرار دارد که این امر حاصل و ثمره بیش از 4 دهه تلاش و مجاهدت متخصصان این سرزمین بوده و به همین دلیل ایران از جایگاهی قابل اتکا در این صنعت بین کشورهای معدود صاحب این فناوری برخوردار است. در حال حاضر ساخت پایگاه پرتاب ماهواره در اختیار ۶ کشور است و ایران رتبه بعدی از نظر توسعه پایگاه فضایی را در اختیار دارد.

هر چند دشمنان با انواع تحریم ها سعی کرده اند مانع از پیشرفت های اقتصادی و علمی از جمله در صنعت فضایی ایران شوند، اما با وجود تمام محدودیت‌ها و فشارها ، جمهوری اسلامی ایران به انواع فناوری های  فضایی و مرتبط با فضا دست یافته است که باید آن را موفقیتی بزرگ برای ایران اسلامی دانست. اساسا تفاوت برنامه فضایی ایران با سایر کشورهای منطقه غرب آسیا این است که ایران بر توان داخلی خود استوار بوده و از فناوری بومی و داخلی خود بهره جسته است.

با توجه به نقش مهم ماهواره ها در عصر کنونی در همه عرصه ها اعم از مخابراتی و ارتباطاتی ، اکتشافی ، تجسسی و زیست محیطی و بسیاری کاربردهای دیگر ، جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای توسعه زیر ساخت ها و فن آوری موشکی و فضایی خود دارد و در این راستا به پیشرفت های عظیمی دست یافته است. طراحی و ساخت ماهواره برها و گام های مهم در زمینه ساخت ماهواره های بومی ، پرتاب آن ها ، دریافت داده ها و در نهایت استفاده از داده‌های دریافتی چرخه کامل این فناوری را شکل می دهد.

این مساله برای آمریکا و رژیم صهیونیستی غیرقابل قبول بوده و لذا واشنگتن حداکثر تلاش خود برای جلوگیری از ادامه روند پیشرفت های فضایی ایران پافشاری می کند. با این حال برنامه فضایی ایران برنامه ای بومی بوده و بر متحصصان و فن آوری داخلی متکی است و لذا به رغم فشارهاو تحریم های آمریکا و مخالفت غربی ها با آن ، هم چنان به رشد و بالندگی خود ادامه می دهد. بدین ترتیب اساسا فشارها و تحریم های امریکا نمی تواند خللی در این زمینه به وجود آورد.

زارع پور می گوید: ایران در اوج تحریم و سختی به پیشرفته ترین دانش در حوزه فضا دست یافته است، به طوری که ساخت ماهواره و ماهواره بر که با دقت زیاد محموله را به هدف انتقال می‌دهد، عملی شد.

در برهه کنونی پرتاب ماهواره ایرانی خیام توسط ماهواره بر روسی به مثابه آغازی همکاری راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه فضایی است .در عین حال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در کنار همکاری‌های راهبردی با کشورهای صاحب‌نام در صنعت فضایی دنیا مانند روسیه، توسعه فناوری بومی فضایی را نیز در دستور کار دارد و تا پایان سال جاری به هدف قرار دادن ماهواره سنجشی در مدار ۵۰۰ کیلومتری فضایی دست خواهد یافت./

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه