دی ۰۱, ۱۴۰۱ ۱۰:۲۶ Asia/Dushanbe
  • نماینده دائم ایران در سازمان ملل: وضعیت در افغانستان چالش برانگیز است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: با وجود تلاش‌های سازمان ملل، وضعیت کنونی در افغانستان چالش برانگیز است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره وضع افغانستان با اشاره به گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل درباره این کشور افزود: این گزارش نشان می‌دهد که ۲۸.۳ میلیون افغانستانی در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه و حمایتی نیاز خواهند داشت و هیات حاکمه افغانستان نتوانسته به تعهدات خود، به ویژه در مورد ایجاد یک دولت فراگیر و منتخب عمل کند.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: در حالی که کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان حیاتی است، راه حل درازمدت نیست و اقتصاد کشور باید در اولویت قرار گیرد؛ اگر احیای اقتصاد افغانستان مشروط یا سیاسی شود، مردم افغانستان آسیب خواهند دید.
ایروانی افزود: متأسفانه، آمریکا به جای پذیرش مسئولیت خروج غیرمسئولانه خود از افغانستان، به دلایل ساختگی و بی اساس برای توجیه اقدامات غیرقانونی خود، از جمله ادامه مسدودسازی دارایی‌های مردم افغانستان، که برای احیای اقتصاد  حیاتی بوده، متوسل شده است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران سخاوتمندانه به مردم افغانستان که بیش از ۴۰ سال در ایران زندگی می‌کنند، علیرغم حمایت اندک جامعه جهانی و تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، کمک‌های لازم را ارائه کرده است.
ایروانی همچنین با اشاره به حضور داعش در افغانستان گفت: بار دیگر حضور داعش و گروه‌های وابسته به القاعده در افغانستان برای صلح و امنیت این کشور، همسایگان و کل منطقه تهدید جدی ایجاد کرده است.
 

کلیدواژه