خرداد ۲۶, ۱۴۰۲ ۱۴:۲۲ Asia/Dushanbe
  • تاکید پوتین بر کنار گذاشتن دلار و یورو در مبادلات تجاری در دیدار با رئیس‌جمهور الجزایر
    تاکید پوتین بر کنار گذاشتن دلار و یورو در مبادلات تجاری در دیدار با رئیس‌جمهور الجزایر

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان دیدار با «عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور الجزایر با وی درباره گسترش مبادله با ارزهای دو کشور گفت‌وگو کرد.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر روز سه شنبه سفر رسمی سه روزه خود به روسیه را به دعوت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه آغاز کرد.

الجزایر اولین صادر کننده گاز طبیعی در آفریقا و هفتمین در جهان است؛ این کشور همچنین سومین واردکننده تسلیحات روسی در جهان و دومین شریک تجاری روسیه در آفریقا با حجم مبادلاتی نزدیک به سه میلیارد دلار در سال 2021 است.

 

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش‌ها برای گسترش مبادلات با ارزهای ملی «جهت محافظت از مبادلات دوجانبه در برابر اثرگذاری کشورهای ثالث و تحولات منفی مربوط به بازارهای مبادلات بین‌المللی» از جمله موضوعات محل رایزنی میان سران دو کشور در جریان سفر تبون به مسکو بود.

«عبدالمجید تبون» در این دیدار گفت: فشارهای بین المللی وجود دارد اما این فشارها هرگز بر روابط میان الجزایر و روسیه که از 60 سال قبل تاکنون ریشه دوانده، تأثیری نخواهد گذاشت.

رئیس جمهور الجزایر خواهان تسریع روند پیوستن کشورش به سازمان بریکس با هدف کنار گذاشتن دلار و یورو شد و تاکید کرد: این اقدام فواید بسیار گسترده‌ای برای اقتصاد الجزایر دارد.

پیش از این، «گئورگی بوریسنکو»، سفیر روسیه در قاهره نیز اعلام کرده بود که مصر هم برای پیوستن به گروه بریکس درخواست داده است.

اقتصاد‌های نوظهور جهان در سال 2009 اقدام به تاسیس اتحادیه‌ای اقتصادی برای همکاری بدون حضور قدرت‌های غربی کردند که بریکس نام گرفت.

چین و روسیه با قرار گرفتن در راس گروه بریکس به دنبال پایان بخشیدن به سلطه دلار و قدرت اقتصادی غرب در مراودات تجاری بودند.

به مرور سایر کشور‌های در حال توسعه نیز به عضویت در این نهاد اقتصادی علاقه‌مند شدند.

کلیدواژه