خرداد ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۶:۳۶ Asia/Dushanbe
  •  آغاز صادرات گاز روسیه به ازبکستان
    آغاز صادرات گاز روسیه به ازبکستان

وزارت انرژی ازبکستان اعلام کرد مقامات تاشکند و شرکت «گازپروم» روسیه درمورد صادرات گاز به ازبکستان و همچنین «نقشه راه» تنظیم سیستم انتقال گاز روسیه توافقنامه امضا کردند.

در پایان ماه ژانویه سال 2023 وزارت انرژی ازبکستان و شرکت «گازپروم» روسیه «نقشه راه» همکاری در صنعت گاز را امضا کردند. شرکت «گازپروم» یک هفته پیش از این نیز سند مشابهی را با قزاقستان امضا کرده بود.

در ماه نوامبر روسیه به ازبکستان و قزاقستان پیشنهاد ایجاد «اتحادیه گازی سه جانبه» را داد. اما طرف روسی اعلام کرد که این پیشنهاد به معنای تامین گاز در ازای شرایط سیاسی نیست، بلکه مربوط به هماهنگی منافع تجاری است.

وزیر انرژی ازبکستان آوریل سالجاری میلادی اعلام کرد که قرار است گاز روسیه به این کشور از طریق خط لوله گاز آسیای مرکزی – مرکز» صادر شود.

به گزارش خبرگذاری فارس از تاشکند ، بنابه اعلام وزارت انرژی ازبکستان این اسناد را «جوره بیک میرزامحموداف» وزیر انرژی این کشور و «الکسی میلر» رئیس شرکت «گازپروم» بهمراه «جمشید خواجه یف» معاون نخست وزیر ازبکستان امضا کردند. 

مقامات وزارت انرژی ازبکستان افزود صادرات گاز روسیه به این کشور از طریق خاک قزاقستان در سه ماهه چهارم سال 2023 میلادی آغاز خواهد شد.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است.

کلیدواژه