آبان ۰۱, ۱۴۰۲ ۱۱:۲۳ Asia/Dushanbe
  • انهدام 30 پهپاد اوکراین توسط پدافند روسیه
    انهدام 30 پهپاد اوکراین توسط پدافند روسیه

وزارت دفاع روسیه از انهدام 30 فروند پهپاد و شماری پرتابگر‌های موشکی ارتش اوکراین توسط پدافند روسیه طی عملیات نظامی در اوکراین خبر داد.

همزمان با درخواست‌ های مکرر اوکراین برای پیوستن به ناتو و دریافت کمک‌های چندین میلیون دلاری این کشور از غربی‌ها و در پی تحرکات اخیر غرب در نزدیکی مرز روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور 24 فوریه 2022 در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، دستور حمله نظامی در منطقه دونباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ و سامانه‌های موشکی روسیه، مواضع نظامی اوکراین را هدف قرار دادند.

پوتین تاکید کرده است، این حمله به منزله نازی زدایی اوکراین و خلع سلاح این کشور است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین هشدار داده است که اقدام کشورهای غربی در ارسال سلاح و مزدور به اوکراین، این کشور را به خون می‌ کشد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه امشب یکشنبه اعلام کرد، سامانه‌های پدافند هوایی این کشور طی عملیات نظامی در اوکراین، 30 پهپاد اوکراینی را در مناطق دونباس، ژاپروژیا و خرسون منهدم کردند و 8 سامانه موشکی هایمارس و چهار سامانه پرتاب راکت اوراگان را رهگیری و نابود کردند.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه گذشته نیز اعلام کرده بود که 7 فروند جنگنده میگ-29 اوکراین توسط سامانه‌های پدافند هوایی و جنگنده‌های روسیه رهگیری و سرنگون شدند.

در طول هفته گذشته نیز 12 فروند جنگنده اوکراینی شامل 10 فروند میگ-29، 2 فروند جنگنده سوخو-25  و 2 بالگرد میل-8  طی عملیات نظامی روسیه در اوکراین منهدم شدند.

جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی‌ اش بیستمین ماه خود را می گذراند و ارسال تسلیحات کشورهای غربی برای اوکراین همچنان ادامه دارد.

کشورهای اروپایی و غربی به ویژه آمریکا با تشدید فشار تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه و عرضه انواع سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف، نه تنها گامی در جهت پایان دادن به جنگ اوکراین برنداشتند بلکه بیش از پیش به آتش درگیری ها در این کشور دامن زده‌ اند.

مقام‌های روسی و برخی کارشناسان و رسانه‌های غربی، جنگ اوکراین را جنگ نیابتی میان غرب و روسیه توصیف کرده‌ اند.

روسیه بارها گفته است که ارسال تسلیحات غربی به اوکراین تنها باعث طولانی شدن مناقشه در این کشور می‌ شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

کلیدواژه