آبان ۱۰, ۱۴۰۲ ۱۷:۵۱ Asia/Dushanbe
  • برگزاری نشست «5+1» اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آسیای مرکزی در ترکمنستان
    برگزاری نشست «5+1» اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آسیای مرکزی در ترکمنستان

نشست دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه کشورهای آسیایی مرکزی در شهر «عشق‌آباد» ( پایتخت ترکمنستان) برگزار شد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، در نشست دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزرای امور خارجه کشورهای آسیایی مرکزی در مورد مهمترین موضوعات امنیت منطقه‌ای، توسعه پایدار و ثبات تبادل نظر انجام و مسائل مربوط به امنیت مرزها، تغییرات آب و هوایی و محیط زیست و همچنین ارتباطات حمل‌و‌نقل بررسی شد .

وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی در این رویداد، در مورد موضوعات و اهداف خاص همکاری تبادل نظر، اقدامات هر یک از کشورهای شرکت‌کننده در این زمینه‌ها را تشریح و تعدادی ایده و پیشنهادات مهمی با هدف تجمیع تلاش‌ها برای تضمین امنیت و ثبات منطقه‌ای ارائه کردند.

در چارچوب بررسی موضوعات مربوط به تغییرات اقلیمی و مسائل زیست محیطی، شرکت‌کنندگان این همایش همچنین دیدگاه مشترکی را در مورد لزوم انجام اقدامات مشترک برای تعامل در این راستا، بیان کردند.

تقویت همکاری در زمینه کلیدی توسعه جهانی – حمل و نقل پایدار از جمله دیگر موضوعات مهم در دستورکار این همایش بود که در چارچوب آن به فرصت‌های گسترده برای اقدامات تلفیقی در این جهت اشاره شد .

کلیدواژه