دی ۱۱, ۱۴۰۲ ۰۹:۳۱ Asia/Dushanbe
  • ادعای طالبان درباره ورود عناصر داعش از تاجیکستان و پاکستان به افغانستان

یک روز پس از اعلام ایجاد پاسگاه های جدید مرزی از سوی تاجیکستان نزدیک مرزهای افغانستان، حکومت طالبان مدعی ورود عناصر تروریستی داعش از تاجیکستان و پاکستان به داخل خاک افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «محمد یعقوب مجاهد» وزیر دفاع و رئیس کمیسیون امور امنیتی حکومت طالبان افغانستان روز یکشنبه مدعی شد، اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در حملات داعش به مساجد، خانقاه‌ها، علمای مذهبی و مکان‌های عمومی در افغانستان دست دارند.

مجاهد در کنفرانس خبری کمیسیون امور امنیتی و ارگان‌های مشترک امنیتی و دفاعی طالبان گفت: بیشتر حملات عناصر داعش در خاک افغانستان از سوی اتباع تاجیکستانی یا پاکستانی اجرا شده است.

وزیر دفاع حکومت طالبان افزود شمار زیادی از اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در عملیات نیروهای طالبان در ماه های اخیر کشته و شماری هم بازداشت شده‌اند‌. وزیر دفاع طالبان در ادامه نیز از کشورهای تاجیکستان و پاکستان خواست تا مرزهایشان را کنترل کنند.

مجاهد همچنین تصریح کرد هیئت حاکمه افغانستان به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند و در این زمینه تدابیر جدی امنیتی اتخاذ کرده است.

این اظهارات از سوی سخنگوی طالبان افغانستان درحالی بیان شد که رئیس جمهور تاجیکستان روز شنبه با اشاره با تامین امنیت مرزهای کشورش با افغانستان با هدف جلوگیری از ورود تروریست های داعشی اظهار داشت در مرزهای مشترک در یکسال گذشته 75 پاسگاه ساخته شده است.

"امامعلی رحمان" رئیس جمهور تاجیکستان پیشتر در سفر به منطقه خودمختار "گورنو" در بدخشان نزدیک افغانستان، تاکید کرده بود که مرزبانان به عنوان سپری قابل اعتماد، باید مرزهای تاجیکستان را در برابر همه تهدیدات و خطرات جدید به ویژه قاچاق مواد مخدر و جنایات فراملی حفظ کنند.

پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان توسط طالبان در ماه اوت سال ۲۰۲۱، مقامات تاجیکستان دائما از افزایش خطر در مناطق مرزی تاجیکستان و افغانستان ابراز نگرانی می کنند و می گویند که گروه های تروریستی زیادی در خاک این کشور تجمع کرده اند. مقامات تاجیکستان در گذشته نیز از ساخت چند برج دیدبانی جدید در مرز با افغانستان خبر داده بودند.

در مقابل طالبان افغانستان از زمان کسب قدرت در افغانستان در اوت 2021 بارها وعده داده که اجازه نخواهد داد هیچ کشوری به ویژه همسایگان از خاک افغانستان مورد تهدید قرار بگیرد.

با این حال درگیری های متعدد در مرز مشترک افغانستان با سایر همسایگان این کشور، موید ناتوانی طالبان در تحقق این وعده است. طالبان تاکنون این درگیری ها را به اقدامات خودسرانه نیروهای خود و گاهی به گروه های مسلح تروریست و غیر تروریست نسبت می دهد.

این درحالی است که هشتم ماه مه سال گذشته، تاجیکستان برای دومین بار از خاک افغانستان هدف حمله راکتی قرار گرفت.

گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

به گفته "آناتولی صدروف" رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی با تسلط طالبان بر افغانستان، تعداد تروریست های گروه داعش در افغانستان به حدود 6 هزار و 500 نفر افزایش یافته و حدود چهار هزار تن از این تروریست ها در نزدیکی مرز افغانستان با تاجیکستان مستقر شده اند.

کشورهای همسایه افغانستان پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان (اوت2021) بارها از تهدیدات تروریستی از مبدا خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده اند. برخی کارشناسان با اشاره به حملات انجام گرفته توسط داعش به کشورهای همسایه افغانستان از خاک این کشور، طالبان را در عمل به این وعده ناتوان توصیف کرده اند. به هرحال این حملات، همسایگان افغانستان از جمله تاجیکستان را نگران کرده است.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه