شهریور ۰۶, ۱۴۰۲ ۰۸:۵۹ Asia/Dushanbe
  • تفسیر -نگرانی شورای امنیت از حضور و افزایش فعالیت داعش در افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر از حضور و افزایش فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد .

به کفته نماینده امریکا در سازمان ملل،  افغانستان نباید به پناهگاه امن گروه‌های هراس‌افگن، از جمله القاعده و داعش، مبدل شود." ولادیمیر ورونکوف" ، معاون دبیرکل سازمان ملل برای پیکار با هراس‌افگنی در این نشست گفت: اوضاع امنیتی در افغانستان جدی است و افزون بر داعش، حدود ۲۰ گروه هراس‌افگن در افغانستان فعالیت دارند. این در حالی است که طالبان که برای بار دوم به حاکمیت در افغانستان باز گشته است دیدگاهی متفاوت دارد و یکی از دستاوردهای خود را در دو سال گذشته تحکیم پایه های امنیت در افغانستان می داند.

موضوع فعالیت گروههای تروریستی داعش و القاعده و بیست گروه دیگر در افغانستان موضوع تازه ای نیست و مقامات دولت قبلی افغانستان هم بارها آن را تکرار کرده اند. اما نکته مهم این است که این گروهها عمدتا در زمان دو دهه اشغال افغانستان از سوی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فعالیت خود را گسترش دادند و در کانون تحولات امنیتی افغانستان موضوع جدیدی نیست.

"متین حیدر" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"مسایل امنیتی همواره پاشنه آشیل آمریکا و متحدان ان برای دخالت در امور افغانستان است و از طریق و ابزارهای مختلف همچون شورای امتیت مدام انرا مطرح می کنند . البته در مورد فعالیتهای تروریستی و تهدیدات انها برای افغانستان و منطقه هشدار شورای امنیت کاملا درست اما بهتر است این شورا با ریشه یابی حضور تروریستها در افغانستان برنامه کارآمدی را برای از بین بردن انها اجرا کند"

همواره روسیه نیز در مورد افزایش توانایی شاخه خراسان گروه داعش در داخل خاک افغانستان هشدار داده است. به اعتقاد مسکو با پیچیده‌تر شدن حملات داعش در برابر طالبان و اهداف بین‌المللی، توانایی عملیاتی این گروه تحریم شده، در داخل خاک این کشور افزایش یافته است.

محافل امنیتی براین اعتقادند که عناصر گروه تروریستی داعش در افغانستان همان عناصر شکست خورده داعش در سوریه و افغانستان و حتی یمن هستند که با همکاری امریکا به افغانستان منتقل و سازمان دهی شده اند. از اینرو امریکا و ناتو بعد از خروج خفت بار از افغانستان به نظر می رسد با طرح مسایل امنیتی این کشور در شورای امنیت سازمان ملل بخصوص فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان درصد زمینه سازی برای بازگشت احتمالی به افغانستان است.

"مرتضی حسین " کارشتاس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"آمریکا و ناتو در دو دهه اشغال افغانستان عامل اصلی تداوم ناامنی در این کشور هستند. زیرا امریکا با شکل مدیریت شده نه تنها عناصر داعش را در افغانستان سازماندهی کرد بلکه درصدد است برای اهداف بعدی خود نیز از انها استفاده ابزاری کند. از اینرو به نظر می رسد هشدارهای پی در پی شورای امنیت در مورد مسایل امنیتی در افغانستان‌در حال زمینه سازی برای اجرای اهداف پشت پرده آمریکا در منطقه و افغانستان است"

در هر حال، یکی از اقدامات حساب شده امریکا در افغانستان برجای گذاشتن سلاحهای مختلف و تجهیزات جنگی است که گفته می شود بخش مهمی از انها در اختیار گروههای تروریستی در افغانستان قرار گرفته است. به گونه ای که "ماریا زابلوتسکایا"، معاون نماینده روسیه در نشست شورای امنبت از جا گذاشتن سلاح و تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان انتقاد و تاکید کرد این سلاح‌ها اکنون در اختیار گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان قرار دارد و جا گذاشتن این تجهیزات نظامی، سبب تهدید در منطقه خواهد شد.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش خود اعلام کرد گروه داعش توانایی‌های جنگی خود را در افغانستان افزایش داده و شمار جنگجویان این گروه بین چهار تا شش هزار نفر تخمین زده می‌شود این در حالی است که براساس گزارش قبلی این شورا تعداد عناصر کروه تروریستی داعش حدود ۳۵۰۰ تن بود که رشد قایل توجه ای را از نظر آماری نشان می دهد‌ از اینرو کشورهای منطقه با تقویت همکاری های امنیتی خود باید به طور جدی با خطر ات ناشی از حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان مقابله کنند و اجازه ندهند کشورهای غربی از ان به عنوان فرصتی برای بازکشت به منطقه و بخصوص افغانستان استفاده کنند.

کلیدواژه