فروردین ۰۵, ۱۴۰۳ ۰۹:۱۰ Asia/Dushanbe
  • در کمتر ار یک هفته دو انفجار و حمله تروریستی مهیب و مرگبار در قندهار افغانستان و حومه مسکو پایتخت روسبه جهان را تکان داد
    در کمتر ار یک هفته دو انفجار و حمله تروریستی مهیب و مرگبار در قندهار افغانستان و حومه مسکو پایتخت روسبه جهان را تکان داد

در کمتر ار یک هفته دو انفجار و حمله تروریستی مهیب و مرگبار در قندهار افغانستان و حومه مسکو پایتخت روسبه جهان را تکان داد.

موج محکومیتهای این حملات تروریستی به گونه ای از غافلگبری جهانی از بروز و تشدید حملات تروریستی در بالاتربن سطح حکایت دارد.

نکته قابل توجه اینکه گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات خونین را برعهده گرفته است.گروهی که زمزمه پایان فعالیت آن مطرح بود. از اینرو این سوال مهم مطرح است که پررنگ شدن نام گروه تروریستی داعش در این حملات خونین چه معنایی می تواند داشته باشد؟

به نظر می رسد گردانندگان داعش چند هدف را دنبال می کنند اول اینکه نام داعش را به عنوان یک برند همچنان حفظ کنند. برندی که یاداور کشتار غیر نظامیان و حملات خونین است. دوم اینکه به کشورهای منطقه باد اوری کنند که همچنان با گروه تروریستی قدرتمندی به نام داعش روبرو هستند که می تواند با استفاده از توانایی اطلاعاتی گردانندگان آن ضربات امنیتی مهلکی را وارد کنند.

"باقر اسماعیلی " کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید:"به نظر می رسد برسرزبانها انداختن مجدد داعش به عنوان یک گروه وحشت و تروریستی حرکتی حساب شده از سوی حامیان و گردانندگان ان است و این نشان می دهد که تروریست پرورها همچنان تمایل دارند در بالاترین سطح بازی مرگبارخود را ادامه دهند".

در حالی که دولت امریکا همچنان به کمکهای مالی خود به طالبان تحت عناوین مختلف از جمله حقوق بشری ادامه می دهد جان ساپکو، بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرد که کمک‌های امریکا به یک گروه تروریستی در افغانستان می‌رسد.وی با تروریست خطاب کردن طالبان اعلام کرد که سازمان ملل پس از تسلط دوباره این گروه بر افغانستان 2.9 میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است. به گفته ساپکو بیشتر پولی که به‌صورت نقدی از طریق این سازمان به افغانستان می‌رود، به‌سمت یک گروه تروریستی سرازیر می شود. زیرا گروه طالبان از جریان پولی که تحت عنوان کمکهای امریکا وارد بانک مرکزی افغانستان می شود بهره مند می شود.

 از نوع واکنش وزارت خارجه و نمایندگان کنگره امریکا به گزارش جان ساپکو در مورد نحوه هزینه کرد آنچه کمکهای امریکا به افغانستان تلقی می شود این واقعیت قابل فهم است که دولت امریکا نه تنها از نحوه هزینه کرد آن اگاه است بلکه به صورت حساب شده ماهانه چندین میلیون دلار از طریق سازمان ملل در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار می دهد که طبیعی است با توجه به تسلط طالبان بر امور این بانک، این مبالغ نمی تواند بدون صلاحدید طالبان هزینه شود به همین دلیل مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا اعلام کرد این وضعیت غیرقابل قبول است و دولت ایالات متحده برای جلوگیری از بهره‌مندی طالبان از کمک‌های بشردوستانه باید بیشتر تلاش کند.

در هر حال، از دیدگاه ناظران سیاسی این نگرانی که امریکا با خروج از افعانستان این کشور را به محلی برای رشد گروههای تروریستی و ترانزیت انها به کشورهای منطقه از جمله اسیای مرکزی روسیه و تا مرزهای چین تبدیل خواهد کرد در حال تحقق است. در واقع به نظر می رسد گروههای تروریستی بخصوص داعش به عنوان بازوی عملیاتی عوامل تروریست پرور برای برهم زدن امنیت منطقه عمل خواهند کرد. موضوعی که بیش از پیش هوشیاری کشورهای منطقه را برای مقابله با تروریسم می طلبد و این کشورها با همکاری جمعی باید سدی محکم در برابر اشاعه تروریسم در منطقه ایجاد کنند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه