بهمن ۱۰, ۱۴۰۲ ۱۸:۵۶ Asia/Dushanbe
  • توافق ایران و ازبکستان بر توسعه دیپلماسی اقتصادی
    توافق ایران و ازبکستان بر توسعه دیپلماسی اقتصادی

در هفتمین دور از رایزنی‌های سیاسی ایران و ازبکستان، دو کشور در زمینه تقویت دیپلماسی اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت توافق کردند.

به گزارش ایرنا، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران و «بهرام‌جان اعلایف» معاون اول وزیر امورخارجه ازبکستان که ریاست هیئت‌های دوکشور در هفتمین دور از رایزنی‌های سیاسی را بر عهده داشتند،  درباره وضعیت فعلی و زمینه‌های اولویت‌دار برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و همچنین تعامل در سازمان‌های چندجانبه گفت و گو کردند. 

 


براساس این گزارش، هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان با تاکید بر تقویت دیپلماسی اقتصادی، ایجاد شرایط مساعد برای تجارت متقابل و اجرای پروژه های سرمایه‌گذاری، تقویت ارتباطات مستقیم بین محافل تجاری دو کشور و بهبود مکانیسم‌های تعامل در بخش حمل و نقل و ارتباطات را خواستار شدند.
هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان همچنین تمایل متقابل خود را برای ایجاد روابط فرهنگی و بشردوستانه، به ویژه ایجاد مشارکت بین مؤسسات تحقیقاتی، سازماندهی برنامه ها و پروژه های مشترک در زمینه هنر، ادبیات و آموزش اعلام کردند.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران و معاون اول وزیر امورخارجه ازبکستان همچنین درباره مهمترین مسائل منطقه ای و بین‌المللی گفت و گو کردند.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران همچنین در دیدار با «عصمت‌الله ایرگاشف» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در امور افغانستان درباره گسترش اقدامات مشترک برای حل بحران و برقراری صلح در این کشور تاکید کرد.

کلیدواژه