بهمن ۲۴, ۱۴۰۲ ۱۹:۰۳ Asia/Dushanbe
  • هشدار جدی روسیه به غرب در صورت بلوکه کردن دارایی‌های مسکو
    هشدار جدی روسیه به غرب در صورت بلوکه کردن دارایی‌های مسکو

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به آمریکا و اتحادیه اروپا درباره تبعات مسدود کردن هزارها میلیارد دلار داراییهای مسکو هشدار داد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امورخارجه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک اعلام کرد: غرب در صورت هرگونه اقدام برای مسدود کردن هزارها میلیارد دلار دارایی مسکو با برخورد شدید روسیه روبرو خواهند شد.

 

به دنبال جنگ میان روسیه و اوکراین، آمریکا و متحدان آن تبادل مالی با بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه را ممنوع اعلام کرده و افزون بر 300 هزار میلیارد دلار دارایی مسکو در کشورهای خود را مسدود کردند.
در ادامه این روند روزگذشته (دوشنبه) اتحادیه اروپا قانونی تصویب کرد که به موجب آن سود کلان دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه به‌عنوان اولین اقدام غرب برای بازسازی اوکراین مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه این اقدام غرب را "دزدی" خواند و افزود،  پاسخ روسیه به این اقدام "بسیار شدید" خواهد بود.
زاخارووا تصریح کرد، از آنجا که روسیه اقدام غرب در توقیف داراییهای مسکو را دزدی تلقی می‌کند، برخورد با آن نیز به‌طریق متناسب و در قالب اقدام متقابل برای مسدود کردن دارایی‌های آمریکا و اتحادیه اروپا صورت می گیرد.
«لیزا موناکو» معاون دادستان کل آمریکا اعلام کرد، وزارت دادگستری این کشور به دنبال کسب مجوز کنگره برای به‌کارگیری دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه به منظور استفاده در زمینه تامین نیازهای اوکراین است.

گروه هفت (آلمان، فرانسه، بریتانیا، آمریکا، کانادا، ایتالیا و ژاپن) در بیانیه‌ای در ماه ژوئیه اعلام کرد که دارایی‌های روسیه تا زمانی که برای خسارات به بار آورده در جنگ اوکراین به کی‌یف غرامت بپردازد، همچنان در توقیف خواهد ماند.
کشورهای غربی پس از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، ذخایر ارزی روسیه در خارج از کشور را توقیف و پرداخت‌های بین‌المللی از بانک‌های روسیه را متوقف کردند.
مسکو بارها گفته است که تلاش‌ها برای توقیف دارایی‌های روسیه، سلب مالکیت از آن‌ها و نقض قوانین بین‌‎المللی است.

دبیرخبر:حقانی

کلیدواژه