اسفند ۰۲, ۱۴۰۲ ۰۶:۵۵ Asia/Dushanbe
  • پایان بی نتیجه نشست سازمان ملل متحد درباره افغانستان
    پایان بی نتیجه نشست سازمان ملل متحد درباره افغانستان

دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها با موضوع افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در قطر بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش­ خبرگزاری صدا و سیما، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان در دوحه پایتخت قطر گفت: نمایندگان ویژه‌ کشورها با پیشنهادهای "ارزیابی مستقل افغانستان" در مورد مبارزه با تروریسم، تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق‌ بشر در افغانستان موافق بودند اما معتقدند جامعه جهانی در روابط خود با طالبان به "بن بست" رسیده است.


دبیرکل سازمان ملل متحد افزود، نمایندگان کشورها در نشست دوحه اتفاق نظر داشتند که در افغانستان حکومت مردمی تشکیل نشده، با تروریسم مبارزه لازم صورت نگرفته و وضعیت حقوق زنان بدتر شده است.
گوترش همچنین درباره علت شرکت نکردن طالبان در نشست دوحه گفت، آنها شرایطی را مطرح کردند که شبیه "به رسمیت شناسی" بود و پذیرفته نشدن شرایطشان از سوی سازمان ملل متحد را بهانه برای شرکت نکردن در این نشست اعلام کردند.

نشست دو روز دوحه درباره افغانستان با حضور نمایندگان بیست و پنچ کشور جهان با مدیریت دبیرکل سازمان ملل متحد بدون دست یابی به نتیجه پایان یافت. این نشست چند هدف را دنبال می‌کرد که یکی از آنها تعیین نماینده ویژه از سوی سازمان ملل متحد برای افغانستان بود، هدفی که به اجماع نرسید و نماینده‌ای برای این کشور تعیین نشد.

کلیدواژه