اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۱ Asia/Dushanbe
  • رزمایش مشترک ایران چین و روسیه در دریای عمان
    رزمایش مشترک ایران چین و روسیه در دریای عمان

برگزاری مرحله اصلی رزمایش دریایی مشترک ایران چین و روسیه در دریای عمان بیانگر تقویت همکاری های راهبردی نظامی و دفاعی میان سه کشور است.

در این رزمایش بزرگ که رزمایش مرکب کمربند امنیتی دریایی ۲۰۲۴ نام دارد ناوگروهی از ناوگان اقیانوس آرام روسیه به فرماندهی رزمناو موشکی واریاگ حضور دارد.همراه با ان رزمناو بزرگ ضد زیردریایی مارشال شاپوشنیکف به همراه یک ناوچه، دو کشتی جنگی و یک کشتی تدارکاتی نیروی دریایی چین و همچنین شناورها و بالگردهایی از ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش شرکت دارند.

در این حال نمایندگی از نیروی دریایی پاکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، عمان، هند و آفریقای جنوبی نیز در این رزمایش حضور دارند.هدف از برگزاری این رزمایش تمرین تضمین امنیت فعالیت های اقتصادی دریایی عنوان شده است.

برگزاری رزمایش کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴در دریای عمان از چند جهت مهم است اول اینکه نشان می دهد روابط سه کشور ایران چین و روسیه در ابعاد نظامی و دفاعی در حال افزایش است.دوم اینکه این کشورها که در قبال مسایل منطقه ای و بین المللی موضع مشترک بارند از امادگی و توان لازم برای برقراری امنیت ابراه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردارند و سوم اینکه رزمایش دریایی مشترک چین روسیه و ایران از تحقق تشکیل قدرت دفاعی سه جانبه شرق برای برخورد با هرگونه شرارت دریایی حکایت دارد.

شکل گیری و برگزاری چنین رزمایشی بین سه قدرت مهم منطقه ای و بین المللی نشان می دهد که شرق در حال به دست گیری قدرت دریایی و از بین بردن و یا تضعیف هژمون دریایی غرب به خصوص آمریکا است.

از اینرو برگزاری رزمایش دریایی کمربند امنیت دربایی ۲۰۲۴ از اعلام امادگی قدرت های منطقه ای و بین المللی شرقی جهت کمک به تثبیت امنیت حکایت دارد و اینکه این کشورها در برابر تحولات دریایی منفعل نیستند بلکه به شکل فعال اماده هر گونه مشارکت در حهت تثبیت صلح و امنیت در ابراه های جهانی هستتد.

کلیدواژه