اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۳ Asia/Dushanbe
  • دیدار مقامات امنیتی و انتظامی تاجیکستان و قرقیزستان در خاک قرقیزستان انجام شد
    دیدار مقامات امنیتی و انتظامی تاجیکستان و قرقیزستان در خاک قرقیزستان انجام شد

در دو دیدار جداگانه در قلمرو ناحیه های باتکند و لیلک مقامات امنیتی و انتظامی قرقیزستان و تاجیکستان موضوع علامت‌گذاری مرز مشترک و بازگرداندن نیروها به محل استقرار دائم آنها را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اکی پرس، در دیدار نخست به ریاست سید مومن یتیم اف و قمچی بیک تاشی اف رییسان کمیته های دولتی امنیت ملی تاجیکستان و قرقیزستان هیأت های کمیسیون مشترک علامت گذاری مرز این دو کشور بر ضرورت پایان دادن به اختلافات و حل هرچه زودتر مشکل تعیین خط های مرزی تاکید کردند.

سید مومن یتیم اف در این مورد گفت: «ما باید تلاش کنیم که این نوع حوادث دیگر هیچ گاه تکرار نشود. در مذاکرات اخیر ما به توافق اصولی رسیدیم که با احترام به استقلال و تمامیت ارضی تاجیکستان و قرقیزستان، تاریخ روابط دوستانه مردمان و ضرورت تعامل و همکاری دوجانبه، موضوع علامت گذاری مرز را هرچه سریع تر حل و فصل کنیم.»

قمچی بیک تاشی اف نیز گفت: «در پایان مذاکرات پروتکلی از 4 بند تنظیم و امضا شد که زمینه علامت گذاری مرز تاجیکستان و قرقیزستان را فراهم می سازد. البته آن چه اخیرا اتفاق افتاد حادثه تلخ و ناگوار در روابط دو کشور می باشد که نباید تکرار گردد.»

وی تأکید کرد: «مهم ترین تصمیم در حال حاضر بازگرداندن نیروها به محل استقرار قبلی آنها و دادن اطمینان به ساکنان مناطق مرزی برای حفظ امنیت و آرامش است.»

در دیدار دوم معاونان وزیران کارهای داخله تاجیکستان و قرقیزستان توافق کردند که نیروهای انتظامی ولایت سغد تحت کنترل ناظم ابراهیم زاده و ولایت باتکند به ریاست سویون عمراوزاق اف برای برقراری امنیت فعالیت کنند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه