شهریور ۰۲, ۱۴۰۰ ۰۸:۵۶ Asia/Dushanbe
  • محمد نعیم: حضور بیشتر نظامیان آمریکایی درافغانستان نه به نفع آنان و نه به نفع ما است
    محمد نعیم: حضور بیشتر نظامیان آمریکایی درافغانستان نه به نفع آنان و نه به نفع ما است

سخنگوی طالبان تأکید کرد آمریکا باید به وعده خود برای خروج از افغانستان در موعد مقرر، عمل کند.

 محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر گفت: حضور بیشتر نظامیان آمریکایی درافغانستان نه به نفع آنان و نه به نفع ما است و آمریکا این امکانات را در اختیار دارد که بتواند در زمان مقرر از افغانستان خارج شود.

نعیم با اشاره به اینکه طالبان خواهان برقراری روابط مثبت با جامعه جهانی و حل مشکلات از طریق مذاکره است، افزود: دیدار و مذاکرات این گروه با برخی طرف‌های افغان با هدف رایزنی با آن‌ها و کسب اطمینان از وضع امنیتی این طرف‌ها و اینکه مشکلاتی نداشته باشند، در جریان است. 

سهیل شاهین، دیگرسخنگوی طالبان نیزگفت، تاخیردرخروج نیروهای خارجی و آمریکایی از افغانستان برای آمریکا پیامدهای منفی خواهد داشت.

اظهارات سخنگویان طالبان درباره ضرورت خروج آمریکا از افغانستان در موعد مقرر 31 ماه اوت حاکی از آنستکه این گروه حاضر نیست به هر بهانه احتمالی که کاخ سفید آنرا مطرح کند،این زمان را به تعویق بیاندازد.

به خصوص آنکه سهیل شاهین از سخنگویان طالبان درباره پیامدهای نقض ضرب الاجل خروج از افغانستان به دولت آمریکا هشدار داده است.

این نگرانی در بین اعضای ارشد طالبان وجود دارد که چنانچه به هر دلیلی زمان تعیین شده برای خروج آمریکااز افغانستان با  تاخیرمواجه شود ممکن است در اثر تحولات داخلی وهمچنین تغییرات پیش بینی نشده درسیاست های منطقه ای کاخ سفید،این خروج از دستور کار خارج شود وحتی آمریکا برنامه تازه ای برای ماندن در افغانستان در پیش بگیرد.

برهمین اساس است که مقامات طالبان خواستار خروج آمریکا در مهلت تعیین شده هستند و درباره نقض این مهلت نیز هشدار داده اند.

طالبان که توانستند در 15 اوت پس از تصرف مراکز ولایت مختلف افغانستان،کابل را نیز تحت تسلط خود قرار دهند، خود رادر موقعیت برتری قرار داده اند ومطابق این شرایط خواستار آن است که همه نیروهای خارجی شامل نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان خارج شوند.

جوبایدن رئیس جمهوری امریکا که چندماه پیش تصمیم گرفت تا قبل از سپتامبر 2021 همه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند در حال حاضر و باتوجه به تغییرات سریع سیاسی در این کشور ناشی ازسقوط دولت اشرف غنی و تسلط کامل طالبان بر افغانستان ، این احتمال را مطرح کرده که ممکن است با طولانی شدن روند تخلیه اتباع آمریکایی،نظامیان این کشور حتی پس از 31 اوت هم در افغانستان بمانند.

پس از طرح این موضع رئیس جمهوری آمریکا،اما طالبان می گویند این کشور همه امکانات و زیر ساخت های لازم برای خارج کردن اتباع خود از افغانستان تا 31 اوت را دارد وطولانی شدن این روند پذیرفتنی نیست.

این دیدگاه وجود دارد که دولت امریکا نیز با توجه به شرایط بشدت بی ثبات در افغانستان و عدم پیش بینی پذیری رفتارهای طالبان درعرصه حکومتداری در این کشور، روند انتقال و تخلیه اتباع خود از افغانستان سرعت بخشد  و در زمان تعیین شده نیروهای نظامی خود را که مسئولیت انتقال اتباع را دارند از این کشور خارج کند. 

به نظر می رسد در شرایط کنونی که طالبان در موقعیت برتری قرار دارند، آمریکایی ها ریسک اقدامی  که واکنش غیر قابل پیش بینی این گروه را برانگیزد نمی پذیرند و تلاش دارند تا پیش از وقوع اتقافی ناخوشایند برای اتباع و نظامیان خود خاک افغانستان را ترک کنند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه