دی ۰۲, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۳ Asia/Dushanbe
  • اعضای شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه تسهیل کمک رسانی به افغانستان رای مثبت دادند
    اعضای شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه تسهیل کمک رسانی به افغانستان رای مثبت دادند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه به اتفاق آرا به قطعنامه تسهیل کمک رسانی به افغانستان رای مثبت دادند.با تصویب این قطعنامه، کمک های بشردوستانه به افغانستان که در آستانه سقوط اقتصادی است، تسهیل اما در عین حال دسترسی طالبان به این کمک های مالی مسدود می شود.

طبق این قطعنامه پرداخت وجوه، ارائه دارایی های مالی یا منابع اقتصادی، کالاها و خدمات لازم برای اطمینان از ارائه به موقع کمک های بشر دوستانه یا حمایت از چنین فعالیت هایی در افغانستان مجاز شمرده شده است.این کمک‌ها از نیازهای اولیه انسانی در افغانستان حمایت می‌کند و نقض تحریم‌های اعمال‌شده بر نهادهای مرتبط با طالبان نیست.

به نظر می رسد تصویب این قطعنامه با توجه به وخامت روزافزون وضعیت اقتصادی افغانستان و فقز فزاینده مردم این کشور صورت گرفته و به همین دلیل همه اعضای شورای امنیت به آن رای مثبت دادند. به گفته  سازمان ملل ، در حال حاضر نرخ فقر در افغانستان ۷۲ درصد بوده و در صورت ادامه روند کنونی، تا نیمه نخست سال آینده میلادی به ۹۷ درصد خواهد رسید. مقامات این سازمان خواستار تامین بودجه مورد نیاز برای جلوگیری از فروپاشی ساختار اقتصادی و اجتماعی افغانستان شده اند.

«دبورا لاینز» (Deborah Lyons)نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان می گوید: بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان و همچنین جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این کشور، باعث می‌شود که میلیون‌ها افغانستانی با خطر گرسنگی مواجه شده و باعث ایجاد موج بزرگی از آوارگان افغانستانی خواهد شد.

هشدار سازمان ملل با توجه به سیاست غربی ها در زمینه بلوکه کردن پول های افغانستان به ویژه در آمریکا و نیز عدم ارائه هیچ گونه چشم انداز مشخصی در باره نحوه تعامل با افغانستان صورت گرفته است. از زمانی که طالبان در اواسط ماه اوت ۲۰۲۱ در افغانستان  به قدرت رسید، آمریکا ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است.

هنوز هیچ کشوری طالبان را به‌رسمیت نشناخته است.

همچنین طالبان در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد و بر این اساس طالبان نمی‌توانند به دارایی‌های افغانستان دست یابند.با این حال این وضعیت ابهام آمیز و به رسمیت نشاختن طالبان و تحریم آن عملا موجب شده تا مردم افغانستان در آستانه یک فاجعه انسانی به دلیل وجود موانع مختلف در مسیر کمک رسانی به این کشور قرار بگیرند.

همین مساله انتقادات روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت از رویکرد غربی ها به ویژه آمریکا در قبال افغانستان را موجب شده است. این مساله در جریان روند تصویب قطعنامه اخیر در باره تسهیل کمک رسانی به افغانستان به روشنی دیده شد. پیش نویس قطعنامه قبلی پیشنهادی از سوی آمریکا که خواهان موافقت موردی با ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان و معافیت از تحریم ها بود، از سوی چین و روسیه  مورد موافقت قرار نگرفت.به همین دلیل مذاکرات در مورد پیش نویس قطعنامه ای که آمریکا آن را پیشنهاد کرده بود به دشواری پیش رفت.

چین معتقد بود دستور العمل های فنی کمیته تحریم های افغانستان، عدم شمولیت تحریم ها در زمینه های بشردوستانه را نشان می دهد و روسیه نیز از  موضع چین حمایت کرد.

همین امر موجب شدت تا آمریکا نیز ناچار شود تا از استثنا کردن کمک‌های انسانی به افغانستان از هرگونه تحریم‌ و نیز اهمیت نقش جامعه بین‌المللی درافغانستان حمایت کند. به رغم تصویب قطعنامه تسهیل کمک رسانی به مردم افغانستان در شورای امنیت اما مساله اساسی و مهم تعیین تکلیف وضعیت سیاسی افغانستان و موقعیت طالبان از دیدگاه سازمان ملل و قدرت های بین المللی است.

در واقع اکنون نحوه تعامل با افغانستان در جنبه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، تجاری و امنیتی با توجه به اینکه طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است دچار بلاتکلیفی و ابهام است./

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه