بهمن ۰۵, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۸ Asia/Dushanbe
  • مسعود، صالح و  ربانی در مسکو با طالبان رایزنی می کنند
    مسعود، صالح و ربانی در مسکو با طالبان رایزنی می کنند

منابع افغان از رایزنی زود هنگام احمد مسعود، امرالله صالح و صلاح الدین ربانی در مسکو با برخی مقامات ارشد حکومت طالبان خبردادند.

 احمد مسعود، فرزند رهبر ارشد دوران جهاد و امرالله صالح، معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان‌ قرار است با ملا برادر، معاون رئیس دولت موقت طالبان و ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان در روسیه دیدار کنند.

همزمان با این دیدار هیاتی از طالبان نیز به نروژ سفر کرده است تا با محافل غربی دیدار و گفتگو کنند. هیات طالبان در حالی در روسیه با جناح هایی از مخالفان دیدار می کند که پیشتر، هیات طالبان که به ریاست امیرخان متقی وزیر امور خارجه دولت موقت این گروه به تهران سفر کرده بود به اسماعیل خان از رهبران جهادی و احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان دیدار کردند. این دیدار با موضع سخت طالبان برای همکاری با سایر گروهها و‌جناح های جهادی و مخالف به نتیجه نرسید.

اکنون جناح ملابرادر در روسیه در حال رایزنی است که در مقایسه با جناح متقی و حقانی ملایم تر و‌مخافظه کارتر هستند. در این خصوص این نکته قابل توجه است که رایزنی های طالبان با محافل غربی در قطر و نروژ نتیجه بخش نبوده و درصدد است با مصالحه با جریان های مخالف که این بار در روسیه در جریان است شرایط مناسب تری را برای ادامه حاکمیت خود در افغانستان فراهم کند. چنانچه این برداشت درست باشد می توان گفت، طالبان راه ساده و بهتری را برای کاهش فشارهای داخلی و بین المللی بر خود برگزیده است.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید: "تجربه نشان داده است که تنها راه حل بحران افغانستان‌ گفتگوهای بین الافغانی است .موضوعی که انتظار تاریخی مردم افغانستان است تا این کشور به صلح پایدار دست یاید ."


بدون تردید محافل غربی در دو دهه اشغال افغانستان نشان دادند که تنها به منافع خود می اندیشند و مردم‌ افغانستان هیچ ارزشی در سیاستهای منطقه ای امریکا ندارند. طالبان اخیرا با پیش گرفتن سیاست دوگانه در برخورد با آمریکا یعنی موضع گرفتن اعلامی مخالف و از سوی دیگر گفتگوهای پنهانی از جمله در قطر به این نتیجه رسیده است که واشنگتن نمی خواهد به حل مشکلات مردم افغانستان کمک کند و با مسدود نگه داشتن دارایی های افغانستان عملا سیاست فشار حداکثری را بر طالبان در پیش گرفته است تا این گروه  را وادار به پذیرش خواسته های کاخ سفید کند.


نوذر شفیعی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید : هر گونه اعتماد به غرب در افغانستان‌ اشتباهی بزرگ است و آمریکا در رفتار اخیرش در آن کشور آن را ثابت کرد ".


در هرحال،افغانستان در چهار دهه گذشته چندین نظام سیاسی را تجربه کرده که نتوانستند با ایجاد  اتحاد و وفاق ملی به حل اساسی بحران افغانستان کمک کنند. بنابراین طالبان فرصت دیگر و تاریخی  را برای تحقق این هدف پیدا کرده است که انتظار مردم افغانستان نیز بیش از این نیست.

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه