بهمن ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۸ Asia/Dushanbe
  • مردم کابل در اعتراض به مصادره دارایی های افغانستان از سوی آمریکا  تظاهرات کردند
    مردم کابل در اعتراض به مصادره دارایی های افغانستان از سوی آمریکا تظاهرات کردند

 مردم کابل در اعتراض به مصادره دارایی های افغانستان از سوی آمریکا  تظاهرات کردند.

جو بایدن رییس جمهوری امریکا در اقدامی غیر انسانی  3.5 میلیارد دلار از  هفت میلیارد دلار  دارایی های افغانستان را که بلوکه کرده بود به عنوان غرامت به قربانیان حمله یازدهم سپتامبر اختصاص داد و بقیه تحت نظارت امریکا به اصطلاح به نهادهای حقوق بشری داده خواهد شد.

این تصمیم جو بایدن  جنایت ضد مردم افغانستان ‌تلقی می شود زیرا بحران اقتصادی در افغانستان جان میلیونها تن از مردم این کشور را به مخاطره انداخته است و مردم افغانستان به شدت به این پول نیاز دارند .

این در حالی است که  اکنون هیچ تغییر وضعیتی در مورد پولهای مردم افغانستان صورت نگرفته بلکه از شرایط بلوکه به شرایط مصادره تبدیل شده است. این بدان معنا است که دولت جو بایدن این حق را برای خود قایل شده است که اموال مردم افغانستان را به دلخواه خود هزینه کند.

امین فرجاد کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید : یکی از نگرانی های مطرح در مورد نحوه هزینه کرد دارایی های مردم افغانستان‌، اختصاص بخشی از آنها به گروههای معارض و مخالف مردم افغانستان است که احتمالا از بهار حملات خود را ضد طالبان آغاز کنند."

این بدان معنا است که امریکا از این پولها تحت عنوان کمک به قربانیان ۱۱ سپتامبر این سیگنال مثبت را به گروههای مخالف طالبان در افغانستان فرستاده است که می توانند از این ردیف بودجه ای برای تقویت موقعیت خود استفاده کنند که احتمالا می تواند شامل گروههای مخالف کشورهای همسایه افغانستان نیز باشد. در این صورت، تحلیل ناظران سیاسی که معتقدند با حضور طالبان امنیت منطقه بیشتر به مخاطره خواهد افتاد عینیت خواهد یافت .

محمد ملازهی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید :"امریکا از هر ابزاری برای اعمال فشار بر طالبان و مردم افغانستان استفاده می کند تا این گروه را در مسیر سیاستهای خود نگه دارد که مهمترین آن بازگشت طالبان به توافقنامه دوحه است ".

در هر حال،امریکا با مصادره کردن دارایی های مردم افغانستان از یکسو نشان داد، جان و سلامت انان برای امریکا هیچ ارزشی ندارد دوم‌ انکه با اموال خود مردم افغانستان به جنگ انان و طالبان خواهد رفت و سوم انکه دست طالبان به هیچ عنوان به پولهای بلوکه شده در امریکا نخواهد رسید و این پولها با نام دیگر مصادره با صلاح دید واشنگتن و در راستای منافع کاخ سفید هزینه خواهد شد .

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه