خرداد ۱۷, ۱۴۰۱ ۲۲:۲۱ Asia/Dushanbe
  • دیدار هیات پارلمانی ایران با روسای مجالس روسیه، ارمنستان و تاجیکستان

هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران،باروسای پارلمان روسیه، ارمنستان و تاجیکستان در حاشیه نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سازمان پیمان امنیت جمعی یک سازمان بین المللی منطقه‌ای است که اهداف اعلام شده آن «تقویت صلح، امنیت و ثبات بین المللی و منطقه‌ای، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای عضو است.

این سازمان 15 می 1992 با امضای معاهده امنیت جمعی در «تاشکند» آغاز به کار کرد. بالاترین نهاد، شورای امنیت جمعی است که دبیرکل سازمان را تعیین می‌کند. 

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازخبرگزاری خانه ملت، هیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی ایران  به مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی که  به ریاست روسیه در ایروان پایتخت ارمنستان  برگزار شد،  در پایان  این نشست با  روسای مجالس روسیه، ارمنستان و تاجیکستان بطور جداگانه دیدار و گفتگو کردند.

 ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه، با تشکر از حضور هیأت  جمهوری اسلامی در این نشست، بر اهمیت توسعه روابط پارلمانی دو کشور تأکید کرد. 

آلن سیمونیان رئیس مجلس ملی ارمنستان،  نیز حضور ایران در این نشست را به عنوان مدعو، فرصت مغتنمی برای تقویت همکاری‌های منطقه ای دانست. 

همچنین محمد طاهر ذاکرزاده رئیس مجلس تاجیکستان هم در دیدار با هیئت اعزامی ایران  با اشاره به دوستی و همسایگی با  ایران، ابراز امیدواری کرد: مجالس دو کشور در جهت تعمیق و توسعه هرچه بیشتر روابط تلاش نمایند.

کلیدواژه