مرداد ۲۱, ۱۴۰۱ ۱۵:۵۸ Asia/Dushanbe

به دنبال انفجار‌های اخیر در پایگاه هوایی روسیه در شبه جزیره کریمه معاون رئیس شورای امینت ملی روسیه به همراه شماری از مسئولان بلندپایه این کشور از شرق اوکراین بازدید کرد.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معاون رئیس شورای امینت ملی روسیه به همراه شماری از مسئولان بلندپایه کشورش از شرق اوکراین بازدید کرد.

سی ان ان با پخش تصاویر ماهواره‌ای از قبل و بعد از انفجار‌های اخیر در پایگاه هوایی روسیه در شبه جزیره کریمه اعلام کرد احتمالاً این انفجار‌ها منجر به انهدام بیشترین جنگنده‌های روسیه در یک روز از زمان جنگ جهانی دوم شده است.

دیوید مکنزی، خبرنگار سی ان ان گفت: "تصاویر ماهواره‌ای آمریکا چشم انداز قبل و بعد از تاثیر ویرانگر انفجار‌ها در دل شبه جزیره کریمه را که در اختیار روسیه است آشکار کرد. بر اساس این تصاویر، دست کم هفت جنگنده روسیه منهدم شد. روسیه این انفجار را ناشی از منفجر شدن مهمات اعلام کرد. اما گمانه زنی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که انفجار کار اوکراین بود و حس امنیت را در این مقصد پرطرفدار گردشگری برای اتباع روس متزلزل کرد.

مقامات منطقه زاپروژیا اعلام کردند دستور حمله به نیروگاه اتمی «زاپاروژیا» از لندن و واشنگتن صادر شد و مقامات اوکراین فقط مجری این دستورات هستند.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، ولادیمیر روگوف از اعضای شورای مدیریت منطقه زاپاروژیا گفت: دستور حمله به نیروگاه اتمی زاپاروژیا، در انگلیس و آمریکا که بر دولت اوکراین نظارت و نفوذ دارند، صادر شده است و کی یف صرفا مجری این دستورات است.

روگوف افزود: اوکراین با بمباران نیروگاه اتمی زاپاروژیا در تلاش است از پیشروی نیرو‌های متحد روسیه جلوگیری و با تهدید هسته‌ای از اروپا باج خواهی کند.

وی خاطر نشان کرد که برای توقف بمباران (اوکراین)، قبل از هر چیز باید محله‌های نیکوپل، مارگانتس و توماکوفکا در منطقه دنیپروپتروفسک آزاد شوند، چون تروریست‌های اوکراین از این مناطق به سمت نیروگاه حمله می‌کنند.

ارتش روسیه در چارچوب عملیات ویژه در اوکراین، کنترل منطقه خرسون و بخشی از منطقه زاپاروژیا مشرف به دریای آزوف را به دست گرفت و شهر‌های بزرگی مانند خرسون، ملیتوپل و بردیانسک را تحت کنترل خود درآورد و به دنبال آن اوکراین دسترسی به دریای آزوف را از دست داد.

کلیدواژه