مرداد ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۷:۱۰ Asia/Dushanbe
  • نشست سه جانبه سران اوکراین ، ترکیه و دبیرکل سازمان ملل در غرب اوکراین
    نشست سه جانبه سران اوکراین ، ترکیه و دبیرکل سازمان ملل در غرب اوکراین

نشست سه جانبه سران اوکراین و ترکیه و دبیرکل سازمان ملل در «لویو» روز پنج شنبه در غرب اوکراین برگزار شد.در نشست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با «آنتونیو گوترش»دبیرکل سازمان ملل و«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره مسائل اوکراین در شش ماه جنگ گفت‌وگو و تبادل نظر شد.صادرات غلات و محافظت از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در بحبوحه جنگ از موضوعاتی بود که در این نشست به آن‌ها پرداخته شد.

مساله صادرات غلات اوکراین به دیگر کشورها از جمله موضوع های مورد بحث دراین نشست بود. با توجه به توافق چند جانبه اخیر، صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه با بارگیری و اعزام کشتی های باری از سر گرفته شده است. ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین ماه گذشته در باره از سرگیری صادرات غلات از سه بندر اوکراین توافق کردند. وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین در 22 ژوئیه در نشستی در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ، در خصوص حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین توافق نامه ای امضا کردند.بارگیری کشتی‌های حامل غلات پس از هشدار سازمان ملل در باره شیوع قحطی در برخی نقاط جهان به دلیل توقف انتقال غلات از اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها آغاز شد.

ازسرگیری صادرات غلات تحت نظارت مرکز هماهنگی مشترک در استانبول با بررسی کشتی‌های حامل غلات و توسط ماموران روسیه، اوکراین، ترکیه و ناظرینی از سازمان ملل انجام می شود. یکی از اهداف نشست سه جانبه زلنسکی ، اردوغان و گوترش ایجاد هماهنگی بیشتر در این زمینه وافزایش صادرات غلات اوکراین بود.

اما مساله مهمتر که اکنون تبدیل به دغدغه نخست امنیتی در اروپا تبدیل شده وضعیت پر مخاطره نیروگاه هسته ای زاپوریژیا است. «استفان دوژاریک» سخنگوی سازمان ملل پیش از این نشست اعلام کرده بود که «سه مقام حاضر در این گردهمایی قرار است در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین که در حال حاضر در اختیار نیرو‌های روسی است با یکدیگر گفت‌وگو کنند.» ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه در سخنرانی ویدئویی شبانه خود بار دیگر از نیرو‌های روسی خواست تا این نیروگاه را ترک کنند.در مقابل«ایگور کریلوف» فرمانده نیرو‌های حفاظت رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه اعلام کرد:طبق اطلاعات به دست آمده نیرو‌های اوکراینی قصد داشتند همزمان با سفر گوترش به اوکراین به این نیروگاه حمله کنند تا روسیه را به تروریسم هسته‌ای متهم کنند.

در واقع اکنون اوکراین و روسیه هریک طرف مقابل رامتهم به ایجاد خطربرای بزرگترین نیروگاه هسته ای در اروپا می کنند. اوکراینی ها مدعی هستند که نیروهای روسی با استقرار دراین نیروگاه از ان به عنوان محل شلیک انواع مهمات و راکت ها علیه مواضع نیروهای اوکراینی استفاده می کنند. در مقابل روسیه اعلام کرده که نیروهای اوکراینی با هدف گیری عامدانه محل استقرار نیروها و تجهیزات نظامی روسی در نیروگاه زاپوریژیا ، امنیت آن را کاملا در معرض مخاطره قرار داده واحتمال بروز یک فاجعه هسته ای با منفجر شدن راکتورهای این نیروگاه به دلیل اصابت گلوله ها و راکتهای شلیک شده از سوی ارتش اوکراین زیاد است. مقامات ارشد روسیه در روزهای اخیر در باره استفاده آمریکا از سیاست تروریسم هسته ای با توجه به حملات مکرر راکتی نیروهای اوکراینی علیه نیروگاه هسته ای زاپروژیا  با استفاده از سامانه های راکتی هیمارس که واشنگتن در اختیار اوکراین قرار داده هشدار داده اند. ارتش اوکراین با هدایت مستقیم فرماندهان آمریکایی اقدام به حملات راکتی علیه مواضع نیروهای روسی در این نیروگاه هسته ای کرده است و همین امر نشان می دهد که نه فقط دولت کی یف بلکه واشنگتن نیز هیچ اعتنایی به مخاطرات عظیم ناشی از اصابت احتمالی راکت ها و موشکهایی اهدایی آمریکا به این نیروگاه هسته ای ندارند. در واقع اوکراینی ها برای ضربه زدن به روسها هیچ حدی نمی شناسند و به بهانه استقرار نیروها و تجهیزات نظامی روسیه در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا مستقیما و در چند نوبت این تاسیسات هسته ای را هدف حملات راکتی خود قرار داده اند.در حالی که تجربه قبلی وقوع انفجار اتمی در یک نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال 1986 در دوره شوروی نشانگر گستردگی پیامدهای یک انفجار هسته ای حتی محدود و تاثیرات دراز مدت و فاجعه بار آن است. 

 

کلیدواژه