مهر ۱۴, ۱۴۰۱ ۱۵:۴۸ Asia/Dushanbe
  • چراغ سبز آمریکا به اوکراین برای حمله به کریمه
    چراغ سبز آمریکا به اوکراین برای حمله به کریمه

«لورا کوپر»(1) دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری در واشنگتن گفت: کمک های نظامی فوری از جمله سامانه های راکتی هیمارس به ارزش کلی 625 میلیون دلار را در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد. وی مدعی شده که سامانه های هیمارس توان دفاعی اوکراین را تقویت کرده و به آن برتری راهبردی بخشیده است.

کوپر تاکید کرد: اوکراینی ها حق دارند از تسلیحات ما در شبه جزیره کریمه استفاده کنند چرا که این منطقه متعلق به اوکراین است و آنها حق دارند آن را پس بگیرند.

به نظر می رسد آمریکا به عنوان تامین کننده اصلی تسلیحات برای اوکراین اکنون پس از الحاق رسمی 4 منطقه اوکراین به روسیه قصد گسترش دامنه جنگ به دیگر نقاط از جمله شبه جزیره کریمه را دارد که در سال 2014 به روسیه منضم شد. آمریکا اخیرا بسته جدید کمک های تسلیحاتی خود را برای اوکراین که شامل 4 سامانه موشکی هیمارس و مهمات مربوطه، مین و خودروهای مقاوم در برابر مین در قالب بسته کمکی 625 میلیون دلاری به اوکراین ارسال اعلام کرد. این اولین بسته کمکی تسلیحاتی آمریکا از زمان اعلام روسیه مبنی بر الحاق بخش هایی از قلمرو اوکراین است و دومین بسته کمک تسلیحاتی از اوایل سپتامبر محسوب می شود.

آمریکا از ابتدای بحران اوکراین، حمایت مالی، تسلیحاتی و دیپلماتیک از کی یف را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و دولت بایدن از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون 17.5 میلیارد دلار انواع تسلیحات و کمک های نظامی را در اختیار اوکراین قرار داده است. کنگره آمریکا نیز ارائه کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه 40 میلیارد دلاری را به اوکراین تصویب کرده  که البته به صورت بخش بخش و تدریجی در اختیار دولت کی یف قرار می گیرد که آخرین آن تصویب کمک 12 میلیارد دلاری به اوکراین بود.

هدف کلان آمریکا مشغول کردن روسیه در جنگی فرسایشی در اوکراین است که منجر به تضعیف هرچه بیشتر توان نظامی و استهلاک منابع مالی روسیه منجر شود. به همین دلیل واشنگتن و متحد اروپایی آن یعنی بریتانیا تاکنون بیشترین میزان کمکهای تسلیحاتی را به کی یف ارسال کرده اند.«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که غرب به رهبری آمریکا و بریتانیا ، اوکراین را به ابزاری برای مهار و خسته‌کردن روسیه تبدیل کرده است.

اقدام دولت بایدن در تحویل شمار هر چه بیشتری از  سامانه های راکتی «هیمارس»، به اوکراین در واقع به منزله کمک به شعله ور شدن هر چه بیشتر جنگ اوکراین و امکان  هدف قراردادن خاک روسیه از جمله شبه جزیره کریمه به ارتش اوکراین است. به نظر می رسد آمریکا با ارسال سامانه های راکتی هیمارس که سلاحی دقیق و بسیار کشنده و در عین دارای بردی قابل توجه است در صدد است تا به کی یف کمک کند تا پیشروی های جدیدی در مناطق چهار گانه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا که روسیه با برگزاری همه پرسی و مراحل قانونی در روسیه یعنی امضای ولادیمیر پوتین و تصویب در قوه مقننه ، الحاق آنها به خاک خود را رسمیت بخشیده صورت دهد.بدین ترتیب واشنگتن به دنبال آن است که به رغم تهدیدات جدی از جمله استفاده مسکو از تسلیحات اتمی تاکتیکی علیه اوکراین  در صورت حمله گسترده ارتش اوکراین به مناطق چهار گانه ای که اکنون جزو خاک روسیه محسوب می شوند باز هم به این جنگ تداوم بخشد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بارها به صراحت اعلام کرده که می‌خواهد اوکراین در مقابل روسیه پیروز شود و به خاطر همین میلیاردها دلار سلاح به کی‌یف ارسال کرده و هم چنان به این روند ادامه می دهد.بدین ترتیب باید ایالات متحده را مسئول هرگونه گسترش دامنه جنگ و پیامدهای فاجعه بار آن دانست.مسلما این امر منجر به افزایش احتمال رویارویی مستقیم روسیه و ناتو و بروز جنگی گسترده خواهد شد. «آناتولی آنتونوف»(2) سفیر روسیه در آمریکا می گوید: تحویل تسلیحات جدید توسط ایالات متحده و متحدانش به کی‌یف نه تنها خونریزی طولانی‌مدت و تلفات جدید را به دنبال دارد، بلکه خطر درگیری نظامی مستقیم بین روسیه و غرب را تشدید می‌کند./

1- Laura Cooper

2- Anatoly  Antonov

 

کلیدواژه