بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۰:۳۳ Asia/Dushanbe
  • مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران: زبان فارسی در تاجیکستان و افغانستان مورد تهدید است
    مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران: زبان فارسی در تاجیکستان و افغانستان مورد تهدید است

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر، زبان فارسی در تاجیکستان و افغانستان مورد تهدید است و تکانه کم‌رنگ شدن این موضوع به جشنواره شعر فجر هم رسیده که رفع این اعتقاد نیازمند تلاش جمعی است.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری  عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی شعر فجر از ابتدا بنای بر پرداختن به شعرای فارسی‌زبان و کشورهای زبان فارسی را داشت؛ اما متأسفانه در این سال‌ها به دلیل مسائلی که در افغانستان و تاجیکستان افتاده و زبان فارسی در آنجا مورد تهدید است، تکانه کم‌رنگ شدن این موضوع به جشنواره شعر فجر هم رسیده است.

وی تأکید کرد: با این وجود ما همچنان تلاش می‌کنیم حضور شاعران و اهالی ادب و زبان فارسی این کشورها در رویدادهای مختلف فرهنگی و ادبی در جمهوری اسلامی ایران، از جمله جشنواره بین‌المللی شعر فجر، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌هایی که در آن کشورها برگزار می‌کنیم، پر رنگ و در جهت تعامل بیشتر باشد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: مشخصاً در چند ماه گذشته هم در نمایشگاه باکو و هم در نمایشگاه دوشنبه تاجیکستان -که شعرای بسیار زیادی متعلق به طرفین داریم- تلاش کردیم با هسته‌های اصلی علاقه‌مند به زبان و شعر فارسی ارتباط بگیریم و یک حرکت متقابل در برابر حرکتی که برای تهدید زبان فارسی پیشروی کرده بود، داشته باشیم.

 

رمضانی تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگشایی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان را از اتفاقات دیگر در همین راستا خواند و عنوان کرد: در دیداری که وزیر فرهنگ تاجیکستان در ایران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران داشت، این موضوع مطرح و بر رفت‌وآمدهای بین دو کشور و اتفاقات فرهنگی دیگری که باید رقم بخورد، تأکید شد.

کلیدواژه