خرداد ۱۳, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۹ Asia/Dushanbe
  • واکنش سازمان دیده‌بان حقوق بشر به اعدام ۲ جوان بحرینی
    واکنش سازمان دیده‌بان حقوق بشر به اعدام ۲ جوان بحرینی

سازمان دیده بان حقوق بشر اعدام 2 جوان شیعه بحرینی در عربستان سعودی را محکوم کردو این محاکمه را  ناعادلانه دانست.

وزارت کشور عربستان روز دوشنبه از اعدام دو تبعه بحرینی در منطقه «الشرقیه» به اتهام تلاش برای ایجاد ناامنی در عربستان و بحرین خبر داد.

مردم بحرین در زادگاه‌ این دوجوان تظاهراتی را برپا کردند و خواستار تحویل پیکرهای این دو جوان از عربستان سعودی شدند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد، عربستان سعودی و بحرین و برخی از کشورهای  عضو شورای همکاری خلیج فارس از مقررات گسترده ای در قوانین تروریسم خود برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کنند.

این سازمان اعلام کرد، این 2 جوان بحرینی در اکتبر 2021 توسط دادگاه جنایی تخصصی عربستان سعودی محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر، قوانین ضد تروریسم در  برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس معمولاً شامل اتهامات و تعاریف گسترده و مبهم از تروریسم است که به عنوان مقررات کلی برای مجازات فعالان و منتقدان استفاده می‌شود.

روز گذشته شیخ  «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین درباره اعدام 2 بحرینی در عربستان نوشت: ملت بحرین که سخن جاویدان خود یعنی «فقط در برابر خداوند زانو خواهیم زد» را بر زبان آورده است، هرگز از این رویکرد دست بر نمی‌دارد.

پیش از این سازمان آمریکایی دموکراسی و حقوق بشر در بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای این اقدام عربستان سعودی را محکوم کرد و این دو جوان بحرینی را قربانیان شکنجه نامید.

سازمان مذکور اعلام کرد، اعدام این دو جوان بحرینی باعث شد تا آمار قربانیان اعدام از ابتدای سال 2023 در عربستان سعودی به 38 نفر برسد.

جمعیت الوفاق بحرین نیز اعدام دو جوان بحرینی توسط عربستان سعودی را یک «اشتباه» و اعدامی سیاسی بدون رعایت ساده‌ترین معیارهای قانونی دانست.

کلیدواژه