آبان ۰۱, ۱۴۰۲ ۱۵:۳۲ Asia/Dushanbe
  • ادامه حمایت های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی
    ادامه حمایت های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت 17 روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی و واکنش شدید رژیم صهیونیستی با بمباران بی سابقه باریکه غزه که موجب شهادت و مجروح شدن هزاران فلسطینی شده است اما آمریکا به عنوان متحد استراتژیک این رژیم با بی اعتنایی کامل به این اقدامات جنایتکارانه هم چنان بر حمایت همه جانبه از جنایات اسرائیل به بهانه دفاع از خود تاکید می کند.

در این راستا آمریکا به همراه  کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک حمایت کامل خود را از اسرائیل و حق دفاع از خود مجدا اعلام کردند.«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا عصر یکشنبه در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. ما باید مطمئن شویم که آنها آنچه را که برای محافظت از مردم خود امروز و همیشه نیاز دارند، در اختیار دارند.»

دفاع همه جانبه بایدن از اقدامات وحشیانه و غیر انسانی رژیم صهیونیستی در حالی صورت می گیرد که این رژیم با بمباران های هر روزه خود علیه باریکه غزه نه فط منازل فلسطینی ها بلکه اماکنی مانند مساجد ، بیمارستان ها و حتی کلیسای ارتدوکس در غزه را آماج حملات خود قرار داده و همه روزه تصاویر دلخراشی از شهدا و مجروحان فلسطینی به ویژه کودکان  منتشر می شود که دل هر انسان باوجدانی را به درد می آورد. وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی تا به امروز، چهار هزار و ۷۴۱ فلسطینی شهید و ۱۵ هزار و ۸۹۸ نفر هم زخمی شده‌اند. 70 درصد شهدای غزه زن و کودک هستند. هم چنین مطابق آمار سازمان ملل بیش از ۶۰ درصد از جمعیت باریکه غزه در اثر جنایات رژیم صهیونیستی آواره شده اند.

البته حمایت های واشنگتن تنها محدود به حمایت سیاسی نبوده بلکه ایالات متحده با پرواز های روزانه تاکنون مقادیر عظیمی از انواع بمب های هدایت شونده «جیدم» که توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای بمباران مردم غزه مورد استفاده قرار می گیرند برای این رژیم ارسال کرده است.

از سوی دیگر آمریکا که تاکنون دو قطعنامه پیشنهادی از سوی روسیه و برزیل برای آتش بس در غزه در شورای امنیت را وتو کرده و مانع تصویب آنها شده ،در اقدامی در راستای حمایت از اسرائیل پیش نویس قطعنامه ای را ارائه کرده که  ضمن محکوم کردن حماس از اقدامات رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود حمایت شده است. در این پیش نویس آمریکا خواستار آتش بس یا آتش بس بشردوستانه در غزه نیست و در آن عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس بعنوان حملات تروریستی معرفی شده و واشنگتن خواستار فشار بر حزب‌الله و گروه‌های مقاومت برای توقف حملات شده است. دولت بایدن با ارائه این قطعنامه در واقع  نیت واقعی خود یعنی کشتار هر چه بیشتر فلسطینی ها با مخالفت با  آتش بس و حمایت از هر گونه اقدامات ضد بشری و جنایتکارانه اسرائیل به بهانه دفاع از خود را به نمایش گذاشته است.

نکته مهم اینکه به رغم حمایت های همه جانبه دولت آمریکا اما اکنون مخالفت های مردمی با اقدامات رژیم صهیونیستی در این کشور روز به روز در حال افزایش است.برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای آمریکا و حتی در واشنگتن دی سی در مقابل کاخ سفید نماد این امر شمرده می شود. ضمن اینکه در داخل ساختار حاکمیتی ایالات متحده نیز  مخالفت با سیاست کاح سفید در قبال اسرائیل روندی افزایشی داشته است.در این راستا بیش از۱۰۰ عضو کنگره از دولت آمریکا که از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان حمایت بی قید و شرط می‌کند، خواستند برای برقراری آتش‌بس اقدام کند.آنها خواستار اقدام فوری این کشور برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان بی گناه در نوار غزه شده و گفتند که پاسخ اسرائیل به عملیات طوفان الاقصی باید مطابق قوانین بین‌المللی و ارزش‌های دموکراتیک مشترک باشد.جدای از این نامه موضع گیری های نمایندگان مترقی کنگره مانند ایلهان عمر ، رشیده طلیب و کوری بوش و انتقاد شدید آنها از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها نشان می دهدکه حتی در داخل کنگره نیز برخلاف گذشته ، به تدریج جریان های مخالف با رژیم صهیونیستی در حال قدرتمندتر شدن هستند.هر چند که جریان غالب در ایالات متحده حداکثر تلاش خود برای سرکوب منتقدان اسرائیل را صورت می دهند.در این زمینه روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت، پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» نیروهای مقاومت فلسطین، تلاش‌های زیادی برای سرکوب دیدگاه‌های طرفداران فلسطین در آمریکا انجام شده است./

 

کلیدواژه