آبان ۰۶, ۱۴۰۲ ۱۳:۲۲ Asia/Dushanbe
  • تحلیل ؛ استقبال حماس از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد
    تحلیل ؛ استقبال حماس از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره غزه، اعلام کرد که از مجمع عمومی سازمان ملل و دیگر نهادهای ذی‌ربط بین‌المللی می‌خواهیم تدابیر لازم را برای اجرای فوری این قطعنامه به اجرا بگذارند تا گذرگاه‌های غزه بازگشایی شده و سوخت و کمک‌های بشردوستانه فوری به دست مردم این منطقه برسد.

سه هفته پس از آغاز حملات همه جانبه رژیم صهیونیستی علیه، مجمع عمومی سازمان ملل جلسه ای درباره تحولات غزه تشکیل داد. در این نشست، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی تصویب شد و خواستار آتش بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه خود بر «اهمیت جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر و تشدید خشونت در منطقه» تاکید کرد. مجمع عمومی همچنین اعلام کرد که هر گونه تلاش برای انتقال اجباری غیرنظامیان فلسطینی را قاطعانه رد می‌کند. این قطعنامه با ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل در شرایطی تشکیل جلسه داد که شورای امنیت طی سه هفته گذشته ۴ بار برای تصویب قطعنامه تشکیل جلسه داد، اما با وتوی آمریکا مواجه شد و این قطعنامه ها تصویب نشد. ناتوانی شورای امنیت در تصویب قطعنامه اعتبار سازمان ملل را زیر سوال برد. مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب این قطعنامه نشان داد که بر خلاف شورای امنیت، مجمع عمومی نهادی حقوقی است نه سیاسی. اکثریت اعضای مجمع عمومی عدالت را بر سیاسی کاری ترجیح داده و حاضر نیستند در کشتار مردم غزه شریک باشند.

استقبال حماس از قطعنامه مجمع عمومی حاوی چند نکته مهم است:

نکته نخست اینکه؛ موضوع فلسطین، موضوعی مورد حمایت اکثریت کشورهای جهان است و با وجود تلاش‌ها و همچنین فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی، اما اکثریت کشورها از فلسطین حمایت و رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند .

دوم اینکه؛ حماس در اثر حملات همه جانبه رژیم صهیونیستی نه تنها از بین رفتنی نیست بلکه همچنان یکی از پویاترین و مهم‌ترین گروه‌های مقاومت است که از پشتوانه مردم نیز برخوردار است و در صحنه حضور دارد.

سوم اینکه؛ در سایه انفعال تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال تحولات غزه، جنبش حماس از تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه استقبال می‌کند و در عین حال، از آمادگی لازم برای مقابله با حملات رژیم صهیونیستی از جمله جنگ زمینی برخوردار است.

چهارم اینکه؛ حماس به خوبی از ماهیت سیاسی و کارکرد ناعادلانه شورای امنیت آگاه است. قدرت‌های غربی داعیه حمایت از حقوق بشر دارند، اما اکنون شریک جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند و حتی شهادت حدود ۳ هزار کودک و ۱۵۰۰ زن فلسطینی را در اثر حملات رژیم صهیونیستی نمی بینند. بنابراین، باید گفت استقبال از قطعنامه مجمع عمومی نوعی طعنه به کارکرد شورای امنیت در خصوص جنایت جنگی رژیم صهیونیستی است.

کلیدواژه