آذر ۱۴, ۱۴۰۲ ۰۹:۳۵ Asia/Dushanbe
  • تحلیل ؛ ازسرگیری جنگ از سوی اسرائیل، یمن را دوباره وارد عمل کرد
    تحلیل ؛ ازسرگیری جنگ از سوی اسرائیل، یمن را دوباره وارد عمل کرد

تن ندادن کابینه افراطی نتانیاهو به آتش بس دایمی، هزینه های سنگینی برای اسرائیل به همراه داشته و نه تنها تلفات نظامی آن را در جنگ زمینی افزایش داده بلکه زمینه را برای گشایش مجدد جبهه های جدید از جنوب لبنان گرفته  تا جولان سوریه و یمن فراهم کرده است. 

اکنون رژیم صهیونیستی از یک سو با گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس مواجه است که شناخت دقیقی از منطقه جنگی دارد، و از دیگر سو در شرق و شمال شرق با حملات موشکی عراق و سوریه ، در شمال با حملات تلافی جویانه حزب الله و ازمهم تر در عرصه دریایی با مشارکت فعال انصار الله در کمک به مردم غزه و ایجاد بازدارندگی در برابر حملات آن مواجه است و همچنانکه توقیف چند کشتی اسرائیلی باعث پذیرش آتش بس موقت از سوی رژیم صهیونیستی شد ازسرگیری حملات این رژیم پس از پایان آتش بس موقت موجب شده است که نیروهای یمنی برای جلوگیری از استمرار این حملات و وادار کردن کابینه افراطی نتانیاهو به آتش بس دایمی دوباره حملات خود را علیه رژیم صهیونیستی ازسربگیرند و در عین حال با توجه به حمایت های صریح امریکا از تل آویو ناوهای امریکایی را نیز در کنار کشتی های اسرائیلی در سیبل حملات خود قرار دهد.

نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای که شبکه تلویزیونی المسیره آن را منتشر کرد، گفت: در راستای اجرای دستورات عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر انصار الله و در پاسخ به خواست ملت بزرگ یمن و آزادگان امت‌های عربی و اسلامی و برای تاکید در حضور در کنار گزینه‌های ملت فلسطین و مقاومت بزرگوارش نیروی دریایی نیرو‌های مسلح یمن با یاری خداوند صبح امروز عملیات هدف قرار دادن دو کشتی اسرائیلی را در باب المندب به انجام رساندند.

این دو کشتی به نام‌های "یونتی اکسپلورر" و "نامبر ناین" بوده، اولی با موشک دریایی و دومین کشتی با یک فروند پهپاد دریایی مورد هدف قرار گرفتند. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که  این دو کشتی به پیام‌های هشدار دهنده نیروی دریایی یمن توجه نکردند.

همچنین به‌گفته مقامات دفاعی ایالات متحده، ناوشکن یواس‌اس کارنی (DDG-64) از کلاس آرلی بورک در دریای سرخ توسط موشک‌های ضدکشتی و پهپادهای حوثی‌ها در غرب یمن مورد حمله قرار گرفته است. ناوشکن کارنی قبلاً در رهگیری 4 موشک کروز و 15 پهپاد که توسط انصارالله به‌سمت جنوب سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد، دخالت داشت.

یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن در واکنش به اظهارنظر یک مسوول آمریکایی که گفته بود واشنگتن حق پاسخ به حملات انصارالله را برای خود محفوظ می‌داند، تاکید کرد، آمریکایی‌ها حقی در دریای سرخ ندارند که بر اساس آن بخواهند حق پاسخ را برای خود محفوظ بدانند!

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» نوشت: زمانی که آمریکا مشروعیت حضور زیردریایی کره شمالی یا ناو هواپیمابر مدرن چین در نزدیکی فلوریدا در آب‌های بین‌المللی را پذیرفت و به آن اذعان کرد، آن وقت ما هم به بررسی تایید مشروعیت حضور آنها در آب‌های بین‌المللی دریای سرخ از طریق یک همه‌پرسی در یمن فکر خواهیم کرد.

نیروهای دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

نیروهای مسلح یمن  نیز اعلام کرده بود در پاسخ به اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه هر کشتی اسرائیلی را که در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد.

مواضع اعلانی و اعمالی ارتش یمن طی دو ماه اخیر نشان داد که تهدیدات آن به سرعت وارد فاز عملیاتی می‌شود و همین انطباق مواضع کلامی و رفتاری، ارتش یمن را به عنوان عضو مقتدر جبهه مقاومت مطرح کرده است ؛ ارتشی که از یک سو با حملات پهپادی و موشکی، کابوس نظامیان آمریکایی در منطقه شده و از سوی دیگر با مدیریت باب‌المندب و دریای سرخ، اقتصاد رژیم را نیز هدف گرفته‌است.

با توجه به اینکه ۸۵ درصد تجارت صهیونیست‌ها از طریق دریا صورت می‌گیرد و سران این رژیم دریای سرخ را شاهراهی برای بقای اقتصادی خود می‌دانند، استمرار عملیات نظامی از سوی ارتش یمن می‌تواند ضربات سنگینی بر اسرائیل وارد کند؛ آن هم در برهه‌ای که ابعاد اقتصاد نابسامان رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر عیان می‌شود.

براین اساس به اعتقاد کارشناسان بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، و اکنون این رژیم  نه تنها مجبوراست با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه در خارج از فلسطین نیز چندین جبهه جدید علیه این رژیم گشوده شده است و با استمرارجنگ این جبهه ها فعال تر می شوند.  افزون بر این استمرار جنگ می تواند مخالفت ها را در هر دو جبهه سیاسی و افکار عمومی نیز علیه این رژیم ازفایش و گسترش دهد.

 

کلیدواژه