بهمن ۰۴, ۱۴۰۲ ۰۸:۳۸ Asia/Dushanbe
  • اقدامات جنگ افزوانه غرب در منطقه غرب آسیا
    اقدامات جنگ افزوانه غرب در منطقه غرب آسیا

آمریکا به عنوان متحد استراتژیک رژیم صهیونیستی در راستای حفظ منافع امنیتی و اقتصادی و تجاری این رژیم در دریای سرخ در اواسط دسامبر ایجاد ائتلافی دریایی موسوم به نگهبان رفاه را اعلام کرد که البته با استقبال کشورهای اروپایی به جز بریتانیا مواجه نشد. این به اصطلاح ائتلاف در راستای ادعای برقراری امنیت در دریای سرخ و تنگه باب المندب تاکنون چندین بار به کشور یمن حمله کرده و نقاط مختلفی را در این کشور جنگ زده مورد حملات موشکی و هوایی قرار داده است.

 

در آخرین اقدام نظامی فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) اعلام کرده است که در ساعت 23:59 دوشنبه 22 ژانویه به وقت صنعا نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به 8 هدف انصارالله یمن حمله کردند. سنتکام مدعی است که این اهداف شامل سامانه‌های موشکی، لانچرها، سامانه‌های پدافند هوایی، رادارها، تأسیسات و انبار تسلیحات می‌شود که برخی از پایگاه‌ها در عمق زمین قرار داشتند.

یک مقام نظامی یمنی گفت: «حملات امشب را می‌توان شدیدترین حملات به صنعاء از زمان آغاز تجاوز [غربی‌ها] به کشورمان دانست».

هدف آمریکا و متحدین از این حملات، تضعیف توانایی‌های انصارالله یمن برای ادامه حملات انصارالله به کشتی های آمریکایی و بریتانیایی و همچنین کشتی های تجاری بین المللی در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن گزارش شده است. همچنین در این بیانیه آمده است: این حملات، متمایز از عملیات ائتلاف چندملیتی نگهبان رفاه صورت گرفته است.

ارتش یمن طی چند ماه گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده است.نیروی دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن صهیونیست را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهد داد.رژیم صهیونیستی که از تامین امنیت کشتی‌های خود عاجز است برای حل این مسأله دست به دامن آمریکا شد؛ اما تشکیل ائتلاف جدید دریایی به رهبری ایالات متحده هم کارساز نشد. محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن می گوید: هدف ائتلاف دریایی که اعلام شد، حفاظت از اسرائیل و نه کشتیرانی بین المللی است.وی تاکید کرد که کشورش پاسخ هرگونه حمله آمریکا را خواهد داد.

حملات یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری که به سمت  فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند و یا مرتبط با رژیم صهیونیستی هستند، علاوه از اینکه خسارات جدی را به اسرائیل که بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی آنها به دریا وابسته است، وارد کرده، در عین حال هزینه‌های تجارت دریایی در جهان (به ویژه برای قدرت‌های غربی) را نیز به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

ادعای آمریکا این است که با اقدام یمنی‌ها، امنیت حمل و نقل دریایی در دریای سرخ مورد تهدید قرار گرفته است. در حالی که هدف واقعی آن از تشکیل ائتلاف دریایی حفظ امنیت اسرائیل است. دولت بایدن از زمان آغاز حملات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه، از رژیم صهیونیستی به صورت همه‌جانبه حمایت کرده است .

 واشنگتن بر این گمان است که با تشکیل ائتلاف دریایی در دریای سرخ امنیت صهیونیست‌ها افزایش پیدا خواهد کرد .در حالی که اقدامات تهاجمی ایالات متحده و متحدانش به ویژه حملات هوایی و موشکی چند باره به یمن صرفا موجب افزایش تنش ها و افزایش گسترش دامنه درگیری ها در سطح منطقه شده و در راستای آتش افروزی بیشتر در غرب آسیا آنهم در مسیر خواسته های نامشروع سران رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

در این راستا حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در اظهاراتی جدید گفت : به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی داده‌ ایم که اقدام مشترک آنها با انگلیس در دریای سرخ و علیه یمن، یک «خطای استراتژیک» بود. وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «در همان ساعاتی که آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه یمن انجام دادند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود ۲۳۰ کشتی تجاری و نفتی در دریای سرخ در حال حرکت بوده؛ این بدان معناست که پیام یمنی‌ها را به خوبی دریافت کرده‌اند که صرفاً کشتی‌هایی که به مقصد بنادر رژیم اشغالگر اسرائیل در حرکت هستند، توسط یمنی متوقف می‌شوند.»

مساله دیگر اینکه آمریکا و بریتانیا با فرافکنی در باره حملات یمنی ها در دریای سرخ تلاش کرده اند تا ایران را پشت این حملات قلمداد نمایند. در این راستا «برد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه مدعی شد که ایران به‌صورت مستقیم در حملات انصارالله یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ مشارکت دارد. این ژنرال آمریکایی از بیان این ادعا که تمامی حملات یمن در دریای سرخ و خلیج عدن «با دستور مستقیم ایران» انجام می‌شود، خودداری کرد، اما اظهار کرد که «حوزه نفوذ ایران از خاورمیانه و تنگه هرمز حالا به آب‌های سرتاسر خاورمیانه گسترش یافته است». این در حالی است که علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران  چندی قبل یعنی در اواخر دسامبر گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره دست داشتن ایران در حملات یمنی ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را رد کرد.باقری کنی گفت: «مقاومت، ابزارهای قدرت خود را دارد و بر اساس تصمیمات و توانمندی‌های خود، عمل می‌کند.»/

 

کلیدواژه