اسفند ۰۳, ۱۴۰۲ ۰۹:۲۶ Asia/Dushanbe
  • توافق دو حزب بزرگ پاکستان برای تشکیل دولت ائتلافی
    توافق دو حزب بزرگ پاکستان برای تشکیل دولت ائتلافی

بر اساس گزارشهای منتشر شده سران دو حزب مسلم لیگ شاخه نواز و حزب مردم پاکستان برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند‌.

 براساس این توافق شهباز شریف بعنوان نخست وزیر و "آصف علی زرداری " برای مسند رییس جمهوری به توافق رسیدند. 

این توافق پس از رایزنی های متعدد در خصوص ساختار دولت ائتلافی و تقسیم قدرت میان دو حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم صورت گرفت. علاوه براین براساس توافق دو حزب، رئیس آینده مجلس سنا و استانداران ایالات پنجاب و سِند از حزب‌ مردم و ریاست آینده مجلس ملی و نایب رییس آینده مجلس سنا از حزب مسلم لیگ نواز خواهند بود.

گفته می شود چهار حزب کوچک نیز از احزاب مردم و مسلم لیگ حمایت می کنند. اگر چه نمایندگان مستقل متعلق به تحریک انصاف بیشترین کرسی های پارلمان را کسب کرده اند و برای تشکیل دولت مرکزی و ایالتی در حال رایزنی با سایر احزاب هستند اما رهبران مسلم لیگ نواز و حزب مردم اعلام کردند که برای تشکیل دولت آینده از اکثریت کرسی‌های مجلس برخوردار هستند و هیچ مانع قانونی و حقوقی پیش روی آنان وجود ندارد.

با این حال نامزد مورد نظر احزاب برای تصدی پست نخست وزیری بایستی در پارلمان معرفی و از نمایندگان رای اعتماد بگیرد. دولت قبلی پاکستان نیز ائتلافی از دو حزب مسلم لیگ نواز و مردم بود که چند حزب کوچک تر از انها در پارلمان حمایت می کرد. در دولت انها شهباز شریف نخست وزیر بود اما در توافق جدید دو حزب قرار است اصف علی زرداری رییس حزب مردم به عنوان رییس جمهور معرفی شود.

"محسن رویی صفت " کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"تنها وجه مشتراک دو حزب مردم و مسلم لیگ نواز جلوگیری از تشکیل دولت از سوی تحریک انصاف و حذف عمران خان از عرصه سباسی پاکستان است. در دوره قبلی نیز این دو حزب عمران خان را از نخست وزیری برکنار کردند و اکنون نیز موفقیت نمایندگان ان که به شکل مستقل در انتخابات شرکت کردند دو حزب مسلم لیگ نواز و مردم را نگران کرده است"واقعیت این است دو خانواده شریف و زرداری کهنه سیاستمداران پاکستان هستند که در مقایسه بت تحریک انصاف و عمران خان از نفود و تحربه بسیار بیشتری برخوردار هستند.

 از اینرو با حمایتهای مرئی و نامریی که از سوی برخی از جناحهای نظامی و امنیتی از انها صورت می گیرد قطعا می توانند پیروز رقابت سیاسی و همچنبن عرصه وزن کشی در پارلمان برای تشکیل دولت ائتلافی باشند‌ اما اینکه مسلم لیگ نواز پذیرفته است به جای محمد نواز شریف که گفته می شود برای تصدی پست نخست وزیری از لندن به پاکستان بازگشت شهباز شریف برای پست نخست وزیری معرفی شود موضوع مهمی است که به نظر می رسد برای جلوگیری از بروز و تشدید برخی از حساسیتها در میان افکار عمومی و دخالتهای عناصر قدرت پشت پرده صورت گرفته است.

به نظر می رسد دو حزب مردم و مسلم لیگ نواز ترجیح داده اند که محمد نواز شریف به عنوان عنصر تاثیر گذار و سایه قدرت پشت پرده باشد‌. در هر حال چنانچه ائتلاف دو حزب مسلم لیگ نواز و مردم بتوانند در پارلمان آرای لازم را برای تشکیل دولت ائتلافی کسب کنند می توان گفت تغییر چندانی در عرصه سیاسی پاکستان صورت نخواهد گرفت و و کیک دولت و قدرت بار دیگر میان دو خانواده و دو حزب قدرتمند پاکستان تقسیم خواهد شد.

کلیدواژه