اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۰۹:۰۵ Asia/Dushanbe
  • انتخاب رییس جمهوری جدید پاکستان
    انتخاب رییس جمهوری جدید پاکستان

" آصف علی زرداری " نامزد مشترک جناح ائتلافی پاکستان با رای نمایندگان مجالس سنا، ملی و ایالتی این کشور به عنوان چهاردهمین رییس جمهوری پاکستان انتخاب شد.

در این انتخابات ، آصف علی زرداری به عنوان نماینده مجلس ملی و رهبر حزب مردم از سوی احزاب متحد دولت با محمود خان اچک زی از جناح مخالف رقابت کردند و زرداری با کسب ۲۵۵ رای در برابر ۱۱۹ رای به پیروزی رسید.این در حالی است حزب تحریک انصاف  عمران خان نخست وزیر پیشین پاکستان با صدور بیانیه‌ای ضمن اعتراض مجدد به نتایج انتخابات اخیر پارلمانی پاکستان، مدعی غیرقانونی بودن روند انتخاب تعیبن رئیس جمهوری شد.

اخیرا دو حزب مسلم لیگ نواز و مردم در مورد تقسیم مناصب نخست وزیر و ریاست جمهوری پاکستان توافق کردند که به عنوان مبنا و پایه و اساس ائتلاف انها در پارلمان برای تشکیل دولت محسوب می شود. در واقع هدف مشترک این دو حزب ابتدا کنار زدن حزب تحریک انصاب از دست یابی به نخست وزیری و یا ریاست جمهوری بود زیرا نمایندگان تحریک انصاف که به شکل مستقل در انتخابات اخیر پارلمانی شرکت کرده بودند بیشترین کرسیهای پارلمان را کسب گردند از اینرو دو حزب مردم و مسلم لیگ نواز با ائتلاف با هم موفق به کنار زدن تحریک انصاف از گردونه رقابت برای کسب قدرت شدند.

"عباس ختک " کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"شاید به جرات می توان گفت نقطه مشترک دو حزب مسلم لیگ نواز و مردم برای همکاری و ائتلاف کنار زدن تحریک انصاف بود و در این مسیر هم موفق عمل کردند. در این شرایط دو حزب مردم و مسلم لیگ نواز با مسئولیت سنگینی برای پاسخگویی به انتظارات مردم و حل مشکلات پاکستان برخوردارند."

با توجه به استقبال خوب منطقه ای و بین المللی از انتخاب رییس جمهور و نخست وزیر پاکستان می توان گفت بستر و فضای مناسبی برای تحقق شعار دولت جدید پاکستان مبنی بر تبدیل این کشور به قدرت اقتصای تا یک دهه اینده ایجاد شده است.علاوه براین اصف علی زرداری در دوره قبلی ریاست جمهوری خود موفق به تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری با همسایگان پاکستان از جمله جمهوری اسلامی ایران شد. از اینرو باز گشت مجدد زرداری به کرسی ریاست جمهوری پاکستان یادآور روزهای درخشان و طلایی روابط دو کشور برادر، دوست و همسایه ایران و پاکستان تلقی می شود.

از اینرو با انتخاب مجدد زرداری به عنوان رییس جمهوری پاکستان امیدواری ها به تقویت و تحکیم روابط میان تهران و اسلام اباد بخصوص در بخش گازی افزایش یافته است.اگر چه رئیس‌جمهوری در پاکستان، مقامی تشریفاتی به‌ شمار می‌آید با این حال گرایش زرداری به توسعه همکاری با کشورهای منطقه از جمله با جمهوری اسلتمی ایران در سالهای اخیر این روند را تقویت کرده است.

در هر حال انتظار می رود دوره پنج ساله ریاست جمهوری اصف علی زرداری که پس از پایان دوره عارف علوی اغاز شده است دوره شکوفایی بیش از پیش روابط پاکستان با همسایگان ان باشد.زرداری ۶۸ ساله ،همسر بی‌نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان و پدر بلاول بوتو زرداری وزیر سابق امور خارجه است. از اینرو خانواده ای کهنه کار در عرصه سباسی پاکستان به قدرت بازگشته است و از اینرو محافل منطقه ای از جمله در افغانستان نیز انتظار دارند دولت جدید پاکستان گامهایی عملی برای چالش زدایی از روابط اسلام اباد و کابل نیز بردارد.

کلیدواژه