خرداد ۰۱, ۱۳۹۹ ۰۸:۱۱ Asia/Dushanbe
  • ابعاد سخنان رهبران مقاومت درباره روز جهانی قدس 2020

رهبران مقاومت در منطقه غرب آسیا روز گذشته و در آستانه چهل و یکمین سالگرد روز قدس، سخنانی را مطرح کردند که ابعاد مختلف دارد.

یکی از محورهای سخنان روز گذشته رهبران مقاومت، علت نامگذاری جمعه آخر ماه رمضان به نام روز قدس توسط امام خمینی (ره) بود.
رهبران مقاومت در سخنان شان بر این نکته تاکید کردند که بنیان گذار انقلاب اسلامی دغدغه به حاشیه رفتن و فراموش شدن مسئله فلسطین را در پی سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی داشته اند و با هدف زنده نگه داشتن مسئله فلسطین، ابتکار روز قدس را مطرح کردند.
"قیس الخزعلی"، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در این خصوص گفت: "اعلام روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) با هدف یادآوری اهمیت مسأله فلسطین به تمامی جهانیان بود."
محور مشترک سخنان همه رهبران مقاومت، اشاره به خدمات سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای محور مقاومت بود. شهید سلیمانی به همراه شهید ابومهدی المهندس و همراهانش سوم ژانویه 2020 در نزدیکی فرودگاه بغداد در اقدامی جنایتکارانه توسط دولت آمریکا ترور شده و به شهادت رسیدند. در سخنان روز گذشته رهبران مقاومت بر این موضوع تاکید شد که علت ترور شهید سلیمانی توسط آمریکا، حمایت از رژیم صهیونیستی بود.
عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن در این خصوص گفت: "علت اصلی ترور حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقش برجسته وی در مبارزه با صهیونیستها بود."
محکومیت عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، محور دیگر سخنان رهبران مقاومت بود. در سال های اخیر برخی از کشورهای عربی به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سرعت بخشیده و حتی این روابط را علنی کردند. در مراسم رونمایی از طرح نژادپرستانه معامله قرن که 28 ژانویه 2020 در کاخ سفید انجام شد، سفرای سه کشور عربی بحرین، امارات و عمان نیز به همراه دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو حضور داشتند.
پیش از این شماری از مقامات و شخصیت های عربی صریحاً به این موضوع اشاره کردند که اگر همراهی برخی کشورهای عربی نبود، رونمایی از طرح نژادپرستانه معامله قرن امکان پذیر نبود.
با این حال، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان روز گذشته خود به مناسبت روز قدس گفت: "آنچه از عادی سازی روابط و تسلیم شدن در برابر دشمن صهیونیستی می بینیم، تصویر واقعی امت ما نیست. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری به قدس و آزادسازی آن در سایه ایمان، صبر، اخلاص و اتحاد میان کشورهای محور مقاومت نزدیک شده ایم."
«زیاد النخاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با انتقاد تلویحی از عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و ممانعت آنها از گرامیداشت روز قدس توسط ملتهای شان، گفت: "حکومت‌هایی که ملت‌هایشان را از گرامیداشت روز قدس باز می ‌دارند، می‌خواهند از آرمان قدس کوتاه بیایند و به دنبال توجیهاتی برای آن می ‌گردند."
محور دیگر سخنان رهبران مقاومت، افشای هدف نهایی جنایت های رژیم صهیونیستی در منطقه غرب است و اینکه جنایت این رژیم به فلسطین محدود نمی شود. در همین راستا، "شیخ قیس الخزعلی"، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق گفت رژیم متجاوز صهیونیستی هرگز ضربه اش به فلسطین و ملت آن محدود نمی شود بلکه باور و عقیده دشمن این است که باید بسیاری از سرزمینهای عربی واسلامی را اشغال کند زیرا شعار آنها در تورات ایجاد کشور صهیونیستی از نیل تا فرات است. 
نکته مهم در سخنان روز گذشته رهبران مقاومت، تاکید آنها بر مقاومت مسلحانه در مقابل رژیم صهیونیستی است. در واقع، از دید رهبران برجسته محور مقاومت یگانه راه حل در مقابل توسعه طلبی و اشغالگری رژیم صهیونیستی، مقاومت مسلحانه است. در همین راستا، "اسماعیل هنیه"، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، مقاومت مسلحانه گسترده را تنها راه مقابله با صهیونیست‌ها و طرح‌های یهودی ‌سازی اماکن اسلامی دانست.
نکته پایانی اینکه، همه رهبران مقاومت در سخنان خود از نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت و تبدیل محور مقاومت به یکی از تاثیرگذارترین بازیگران منطقه غرب آسیا تقدیر کردند. 

کلیدواژه