خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۲:۴۹ Asia/Dushanbe
  • تأکید تاجیکستان و روسیه بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای
    تأکید تاجیکستان و روسیه بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای

در دیدار استاندار «سغد» تاجیکستان و هیأت دومای دولتی روسیه بر لزوم گسترش همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور تأکید شد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،در دیدار «رجب‌بای احمدزاده» معاون اول مجلس ملی و استاندار «سغد» تاجیکستان و «واسیلی پیسکاروف» رئیس کمیسیون امنیت و مبارزه با فساد مالی دومای دولتی روسیه بر لزوم گسترش همکاری‌های بین استانی دو کشور تاکید شد.

احمدزاده خاطرنشان کرد: استان «سغد» با مناطق مختلف روسیه مانند «نیژنی نووگورود»، «سوردلوفسک»، «چلیابینسک»، «اورنبورگ»، «ساراتوف»، «آستاراخان»، «ایوانوو»، «لیپتسک»، «ورونژ»، «کراسنویارسک»، «آلتای»، «داغستان» همکاری‌های مثمر ثمری داشته و توسط سرمایه‌گذاران و کارآفرینان دو طرف چندین شرکت مشترک تولیداتی راه‌اندازی شده است.

وی توجه میهمانان را به امکانات و فرصت‌های این استان در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، تجاری، کشاورزی جلب کرد و خواستار افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری با روسیه شد.

احمدزاده همچنین به توسعه‌یافته بودن صنعت معدن در استان سغد اشاره کرد و گفت که در چارچوب استراتژی صنعتی‌سازی کشور ساخت بنگاه‌های جدید ادامه داشته و کار اکتشافات زمین‌شناسی توسط متخصصان دنبال می‌شود.

وی گفت: در این منطقه دانشگاه معدن و متالورژی تاجیکستان فعالیت کرده و به آموزش کادر متخصص در این زمینه مشغول هستند.

رئیس کمیسیون امنیت و مبارزه با فساد مالی دومای دولتی روسیه با تاکید بر آمادگی کشورش جهت توسعه تعاملات در زمینه‌های مختلف مورد علاقه، از آن یادآور شد که بر اساس توافقات دوجانبه بین «مسکو» و «دوشنبه»، 200 نفر دانشجوی تاجیک در دانشگاه معدن و متالورژی روسیه تحصیل می‌کنند.

طرف روسی تقویت همکاری با دانشگاه معدن و متالورژی تاجیکستان، تبادل تجربیات، اجرای برنامه‌های عملیاتی مشترک و جذب جوانان تاجیک برای تحصیل در این زمینه در روسیه را از موارد مورد علاقه خود عنوان کرد که مورد استقبال طرف تاجیک قرار گرفت.

پیسکاروف همچنین تاکید کرد که روسیه طرفدار تحکیم و گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف است.

شایان ذکر است که هیئت دومای دولتی روسیه با رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان و سایر مقامات تاجیک دیدار و مذاکرات انجام داد که ضمن آن موضوعات تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و اقدامات هماهنگ در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار داده شد.

شایان ذکر است که این هیئت روسیه از استان «ختلان» تاجیکستان نیز بازدید  کردند و با مقامات آن در خصوص زمینه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه تبادل نظر کرد.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه