مرداد ۲۴, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۴ Asia/Dushanbe
  • استفاده از انرژی خورشیدی در ناحیه روشان

هیزم لازم نیست،ساکنان ناحیه روشان غذا را در دیگهای خورشیدی می پزند.

به گزارش رادیو برون مرزی صدای خراسان رضوی به نقل از یکی از منابع خبری اسیای میانه ،یک سازمان غیردولتی حفظ محیط زیست در تاجیکستان به 46 خانواده در دو روستای دورافتاده ناحیه روشان منطقه بدخشان تجهیزات استفاده از انرژی خورشیدی اهدا کرد.
متخصصان این سازمان می گویند ،ساکنان با استفاده از این تجهیزات خورشیدی توانستند غذا بپزند و اب گرم داشته باشند ،همچنین این تجهیزات باعث صرفه جویی در مصرفدهیزم و زغال سنگ انها شده است.

ناتالیا ادریس اوا ، مدیر سازمان غیر دولتی زمین های کوچک گفت: هرکدام از این تجهیزات خورشیدی شامل دیگ ،اجاق گاز و یک چراغ قوه خودکارخورشیدی است. 

وی افزود: داوطلبان به ما کمک کردند تا 46 خانواده نیازمند را در دو روستای دورافتاده ناحیه روشان شناسایی کنیم و این تجهیزات را به انها تحویل دهیم.

به گفته ادریس اوا ،تجهیزات استفاده از انرژی خورشیدی سبب بهبود کیفیت زندگی می شود زیرا دیگربرای پخت و پز و آب جوش نیازی به آتش نیست ودر هزینه های خانواده ها هم صرفه جویی می شود.

مدیر سازمان غیر دولتی زمین های کوچک تاکید کرد،چون مصرف زغال سنگ کاهش می یابد پس به حفظ محیط زیست هم کمک  ودرختان کمتری بریده می شود.

او اعلام کرد،هزینه یک دیگ خورشیدی 1000 سامانی حدود 100 دلار است.


 

کلیدواژه