آبان ۰۶, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۴ Asia/Dushanbe
  • در 11 سال اخیر هیچ  کارخانه ای در ایشکاشیم ساخته نشده است
    در 11 سال اخیر هیچ کارخانه ای در ایشکاشیم ساخته نشده است

منطقه آزاد اقتصادی ایشکاشیم در ولایت بدخشان در مرز مشترک این کشور با افغانستان با گذشت 11 سال از تاسیس آن همچنان بدون فعالیت باقی مانده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاپ تی جی، این منطقه که در مساحت 200 هکتار در ناحیه ایشکاشیم واقع شده است قرار بود محصولات  تولیدی خود را به افغانستان و پاکستان صادر کند اما در 11 سال اخیر هیچ  کارخانه ای در این منطقه ساخته نشده است.

بای محمدعلی بخش اف یکی از فعالان بخش خصوصی و از مبتکران تاسیس منطقه آزاد اقتصادی ایشکاشیم می گوید: نابسامانی اوضاع امنیتی ولایت بدخشان افغانستان و اجرا نشدن طرح راه ارتباطی جدید در شهرستان زیباک این ولایت از سوی پاکستان که قرار بود مسیر اتصال سه کشور تاجیکستان، افغانستان و پاکستان تا مرز چین باشد، دلیل اصلی فعال نشدن منطقه آزاد اقتصادی ایشکاشیم است.

همچنین یکی از مقامات ولایت بدخشان به شرط افشا نشدن نامش گفته است که درسال 2018 سرمایه گ‍ذارانی از کره جنوبی برای ساخت کارخانه تولید سنگ مرمر به منطقه آزاد اقتصادی ایشکاشیم آمدند، اما  با مشاهده اوضاع  راه بین شهر خاروغ  تا ناحیه ایشکاشیم از این کار منصرف  شدند.

 

در تاجیکستان 5 منطقه آزاد اقتصادی در سغد، کولاب، پنج، دنغره و ایشکاشیم  تاسیس شده که کارخانه‌های صنعتی در منطقه سغد بیش از همه فعال است.

در پی تهدید جاری شدن سیل، تصمیم گرفته شد منطقه آزاد اقتصادی کولاب به مکان دیگری انتقال یابد و در ایشکاشیم نیز هیچ کارخانه‌ای فعالیت نمی کند.

این مناطق در 9 ماه گذشته 130 میلیون و700 هزار سامانی (معادل 12 میلیون  و600 هزاردلار) محصولات تولید کرده اند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه