دی ۰۵, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۴ Asia/Dushanbe
  • در 5 ناحیه ولایت بدخشان جیره بندی برق آغاز شده است
    در 5 ناحیه ولایت بدخشان جیره بندی برق آغاز شده است

درحالی که جیره بندی برق در تاجیکستان از روز 10 دسامبر لغو شده، اجرای این طرح به تازگی در ولایت کوهستان بدخشان آغاز شده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه پرسا تاجیکستان،  این در حالی است که  ولایت بدخشان در 10 سال جیره بندی برق در تاجیکستان  تنها منطقه ای بود  که شامل این محدودیت  نمی شد.

با این حال اکنون  در5 ناحیه ولایت بدخشان جیره بندی برق آغاز شده است و مسوولان شرکت برق منطقه علت این محدودیت را دمای 35 درجه زیر صفر و کاهش آب در سد نیروگاههای برق آبی عنوان می کنند.

 

مسوول اداره توزیع برق بدخشان می گوید: " میزان آب قابل برداشت برای تولید برق در هر شبانه روز از مخزن یاشیلکول  بین 150 تا 160 میلیون متر مکعب  است، اما در این مخزن اکنون دمای هوا 35 درجه زیر صفر است که موجب یخ بندان و کاهش آب برداشتی می شود.

شاه فاضل شاه نظراف افزود: بر این اساس ما مجبورهستیم که در هر شبانه روز به بخش خانگی ولایت بدخشان 14 تا 17 ساعت برق رسانی کنیم .

به گفته وی  کم شدن آب امکان فعالیت توربین های نیروگاه های برق آبی را تا 80 درصد فراهم می سازد که این موضوع راهی به غیر از جیره بندی برق نمی گذارد.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه