بهمن ۲۱, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸ Asia/Dushanbe
  • مقامات قضایی تاجیکستان از اعلام مدت محکومیت کبیری خودداری کرده اند
    مقامات قضایی تاجیکستان از اعلام مدت محکومیت کبیری خودداری کرده اند

رییس دادگاه عالی تاجیکستان اعلام کرد که حکم محکومیت محی الدین کبیری رییس حزب ممنوعه نهضت اسلامی صادرشده است ولی تا زمان لازم مخفی باقی می ماند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اسپوتنیبک، شیرمحمد شاهیان در نشست خبری مسوولان دادگاه عالی تاجیکستان در شهر دوشنبه گفت که حکم غیابی برای محی الدین کبیری صادر شده است ولی به دلیل محرمانه بودن پرونده وی، مدت محکومیت مخفی خواهد ماند.

کبیری بر اساس 16 ماده قانون جنایی تاجیکستان در ماه اکتبر سال 2019 به طور غیابی محکوم شد ولی تا به حال مقامات قضایی تاجیکستان از اعلام مدت این محکومیت خودداری کرده اند.

برانگیختن نزاع ملی و مذهبی، تصرف سلاح و مهمات جنگی، خیانت به وطن، مشارکت در شورش برای براندازی نظام سیاسی و فعالیت در ترکیب گروههای تروریستی بخشی از اتهامات محی الدین کبیری است.

 کبیری که اکنون در خارج از تاجیکستان به سر می برد، با بی اساس خواندن این اتهامات، آنها را رد کرده و دارای انگیزه سیاسی دانسته است.

 دادگاه عالی تاجیکستان در ماه سپتامبر سال 2015 فعالیت حزب نهضت اسلامی را به اتهام ارتباط با شورش ژنرال عبدالحلیم نظرزاده معاون وقت وزیر دفاع ممنوع کرد و نام این حزب را در فهرست گروههای تروریستی قرار داد.

در پی این تصمیم 14 عضو شورای سیاسی این حزب بازداشت و به زندانهای طولانی محکوم شدند و دو معاون این حزب هم حبس ابد گرفتند.

مقامات حزب نهضت اسلامی در خارج از تاجیکستان تمامی اتهامات را رد کرده و گفته اند: در 5 سال اخیر بیش از200 نفر از اعضای این حزب در تاجیکستان به زندان محکوم شده اند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه