فروردین ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۳ Asia/Dushanbe
  • رحمان در سفر به واروخ: خاک تاجیکستان مقدس است و به کسی واگذار نخواهد شد
    رحمان در سفر به واروخ: خاک تاجیکستان مقدس است و به کسی واگذار نخواهد شد

رسانه های خبری و کارشناسان مسایل سیاسی قرقیزستان به اعلام موضع رییس جمهوری تاجیکستان درباره واگذار نشدن فرمانداری واروخ به کشور همسایه واکنش نشان دادند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاپ تی جی، امامعلی رحمان در سفر اخیرش به فرمانداری واروخ  و دیدار با ساکنان این منطقه  گفت که خاک تاجیکستان مقدس است و به کسی واگذار نخواهد شد .

مارساری اف کارشناس مستقل مسایل سیاسی قرقیزستان معتقد است که این موضع رحمان بیانگر اهمیت منطقه واروخ برای تاجیکستان است و دوشنبه در این مورد گذشت نخواهد کرد، از این رو رییس‌جمهوری تاجیکستان  بار دیگر بر ضروت حل اختلافات مرزی با قرقیزستان تنها از راه مذاکرات سیاسی وهم زیستی مسالمت آمیز تاجیکها  و قرقیزها تاکید کرده است.

دینیس بردک اف ( Денис Бердаков ) تحلیلگر مسایل بین المللی در بیشکک نیز می گوید  که بالاخره مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان باید علامت گذاری شود تا زمینه  قاچاق سوخت و محصولات میان دو کشور از بین برود و تجارت از مبادی قانونی و گمرکات انجام شود.

 ایمل جوره اف کارشناس دیگر قرقیز نیز بر این باور است که تاجیکستان پیام  واضح و روشنی به قرقیزستان ارسال کرده است که تحت هیچ شرایطی از قلمرو خود چشم پوشی نخواهد کرد و به حل  اختلافات مرزی از طریق مذاکرات سیاسی اعتقاد دارد.

در پی  دو دهه مذاکرات برای حل اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان، تاکنون فقط بر سر علامت‌گذاری 506 کیلومتر از مرز 976 کیلومتری  مرز مشترک بین دو کشورتوافق حاصل شده ولی در این بخش نیز هنوز خط مرزی تعیین نشده است.

اختلاف نظر مقامات تاجیکستان و قرقیزستان بر سر برخی از مناطق مرزی در ولایتهای سغد و باتکند ازجمله مشکلات طرفها برای دستیابی به توافقی جامع در این زمینه است.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه