اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۷ Asia/Dushanbe

کارشناس مسائل سیاسی تاجیک گفت دولت جدید بیشکک از درگیری مرزی اخیر برای سرپوش گذاشتن بر اوضاع نابسامان اقتصادی قرقیزستان و منحرف کردن افکار عمومی استفاده می‌کند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، قاسم بیک محمد روز شنبه درباره ریشه اتفاقات اخیر در مرز تاجیکستان و قرقیزستان گفت: «با کمال تأسف در قرقیزستان از سال 2005 به این طرف یعنی از زمانی که انقلاب های رنگی و کودتاها راه افتادند و چندین رییس جمهور ساقط شدند و حل و فصل مسائل داخلی از راه تظاهرات و فشار به نتیجه رسانده شد، دولت ها همیشه در برابر گروه ها و مخالفان سیاسی احساس ضعف می کنند و نگرانند. این وضعیت سراغ رییس جمهور امروز قرقیزستان آمده است.»

بیک محمد افزود: «شرایطی که در پی همه گیری کرونا در قرقیزستان اجرا شده است شرایط بسیار سنگینی است. وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم ناگوار شده و مردم قرقیز که همیشه از نظر اقدامات سیاسی و اجتماعی فعال بوده اند بیکار نخواهند نشست و گریبان دولت را خواهند گرفت تا اوضاع را بهتر کند.»

به گفته این کارشناس تاجیک، در حال حاضر دولت بیشکک امکانات مالی و اقتصادی تغییر مثبت وضعیت را نداد و با توجه به در پیش بودن انتخابات پارلمانی ماه ژوئن به سراغ اقداماتی می‌رود تا افکار عمومی قرقیزستان از توجه به مسائل داخلی به مسائل دیگری منحرف شود.

بیک محمد در این زمینه افزود: حتی برخی کارشناسان بی طرف از بیشکک امروز در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی به این مساله اشاره می کنند که داغ شدن فضا در مرز قرقیزستان با تاجیکستان به سود دولت فعلی بیشکک است تا بتواند توجه افکار عمومی را از مسائل اقتصادی و اجتماعی به طرف دیگری معطوف کند یعنی (چنین نشان دهد که)  خطر از خارج برای قرقیزستان وجود دارد و مردم باید پیرامون دولت علیه این تهدید خارجی بسیج شوند.

قاسم بیک محمد تأکید کرد این نگاه در صورت واقعیت داشتن، نگاهی بسیار کوتاه بینانه خواهد بود و فردا گریبان دولت بیشکک را خواهد گرفت. 

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه