اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۶ Asia/Dushanbe
  • لاوروف بر تحکیم مرز مشترک تاجیکستان و افغانستان تاکید کرد
    لاوروف بر تحکیم مرز مشترک تاجیکستان و افغانستان تاکید کرد

وزیر امور خارجه روسیه وجود پایگاه 201 ارتش روسیه در تاجیکستان را ضامن تامین امنیت آسیای مرکزی دانست.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاج ویک، سرگئی لاوروف که به تاجیکستان سفر کرده است  در نشست خبری مشترک با سراج الدین مهرالدین همتای تاجیکی خود با اشاره به اهمیت پایگاه 201 ارتش روسیه در تاجیکستان برای امنیت منطقه، بر ضرورت اجرای توافقنامه دوشنبه و مسکو بر سر تجهیز نظامی تاجیکستان با تسلیحات ساخت روسیه بر اساس برنامه همکاری فنی و نظامی دوجانبه تاکید کرد.

 وزیر امور خارجه روسیه با اشاره احتمال افزایش تنش و تشنج در منطقه مرزی تاجیکستان و افغانستان در پی خروج نظامیان آمریکایی اضافه کرد: یکی از موضوعات مورد توافق کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی، تحکیم مرز مشترک تاجیکستان و افغانستان است.

لاوروف همچنین با اعلام آمادگی و حمایت مسکو درباره از سرگیری پروازهای منظم با تاجیکستان  تاکید کرد: برای دولت مسکو بازگشت 20 هزار دانشجوی تاجیک به دانشگاههای روسیه که در سال 2020 به دلیل گسترش ویروس کرونا نتوانستند در محل تحصیل خود حاضر شوند، بسیار مهم است.

 سراج الدین مهر الدین وزیر امور خارجه تاجیکستان و لاوروف همتای روسی اش قبل از آغاز نشست سران نهادهای دیپلماتیک سازمان پیمان امنیت جمعی وضع فعلی و چشم انداز روابط بین دوشنبه و مسکو را در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه، نظامی و نظامی فنی  را بررسی کردند.

علاوه بر این دو طرف در مورد مسایل مهم دستور کار بین المللی با تمرکز بر موضوعات امنیت منطقه‌ای به طور فراگیر تبادل نظر کردند.

در  مذاکرات سران نهادهای دیپلماتیک دو کشور، سفر رسمی رییس جمهوری روسیه به تاجیکستان که قرار است در نیمه دوم ماه  سپتامبر امسال برگزار شود، مورد توجه ویژه قرار گرفت و در پایان این مذاکرات برنامه همکاری بین وزارتخانه‌های امور خارجه تاجیکستان و روسیه برای سال 2021 میلادی به امضا رسید.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه