اسفند ۰۲, ۱۴۰۱ ۱۷:۴۰ Asia/Dushanbe
  • مخالفت اولیانوف با منفی‌بافی بورل درباره مذاکرات برای لغو تحریم ها
    مخالفت اولیانوف با منفی‌بافی بورل درباره مذاکرات برای لغو تحریم ها

تداوم ادعاها و اظهارنظرهای بدبینانه و منفی‌گرایانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات برای لغو تحریم ها با واکنش نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین همراه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز سه‌شنبه با رد ادعای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ممکن نبودن پیشبرد مذاکرات برای لغو تحریم ها اعلام کرد که مشکل کنونی موانع تصنعی است که غرب در این مذاکرات ایجاد می‌ کند.

 

این دیپلمات روس پیش از این نیز با بیان اینکه زبان زور و تهدید به دیپلماسی این روزهای اتحادیه اروپا تبدیل شده، از توسل این اتحادیه به این لحن در گفت و گو با ایران انتقاد کرده بود. 

پیشتر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو ضمن رد ادعاهای مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر پایان کار برجام تاکید کرد، این توافق هسته ای هنوز نمُرده است و جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد.

مذاکرات رفع تحریم‌ ها پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده در وین به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

کلیدواژه