اسفند ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۲:۱۲ Asia/Dushanbe
  • تحلیل ؛ دیدار بایدن و شولتس : افزایش فشارها علیه روسیه وکمک های تسلیحاتی به اوکراین +نظر کارشناس
    تحلیل ؛ دیدار بایدن و شولتس : افزایش فشارها علیه روسیه وکمک های تسلیحاتی به اوکراین +نظر کارشناس

سرویس مطبوعاتی کاخ سفید روز جمعه در بیانیه‌ای که پس از دیدار «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و«اولاف شولتس»صدراعظم آلمان منتشر شد، اعلام کرد که دو طرف آمادگی خود را برای ادامه سیاست تحریم‌ها علیه روسیه «تا زمانی که لازم باشد» اعلام کردند.این دو همچنین «بر تلاش‌های جاری برای ارائه کمک‌های امنیتی، بشردوستانه، اقتصادی و سیاسی به اوکراین و اهمیت حفظ همبستگی جهانی با مردم اوکراین تاکید کردند.»

کاخ سفید افزود: دو طرف تعهد خود را برای تحمیل هزینه بر روسیه تا زمانی که لازم باشد مورد تاکید قرار دادند و رهبران دو کشور همچنین دیدگاه‌های خود را در مورد سایر مسائل جهانی به اشتراک گذاشتند.

موضع گیری مشترک سران آمریکا و آلمان در قبال روسیه و جنگ اوکراین نشان می دهد که آمریکا به عنوان سردمدار بلوک غرب و آلمان به مثابه بزرگترین اقتصاد و مهمترین کشور اتحادیه اروپا برادامه مسیر کنونی که موجب آتش افروزی هرچه بیشتر در اروپا و تداوم جنگ اوکراین شده است تاکید دارند. جو بایدن در دیدار با شولتس گفت : به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته که است که ناتو از هم گسسته نخواهد شد بلکه ائتلاف را قوی‌تر و توانمندتر خواهیم کرد.

 نماد این امر اعلام بسته جدید کمک های نظامی و تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین است. دولت بایدن یک بسته نظامی جدید ۴۰۰ میلیون دلاری را برای اوکراین اختصاص داده است. به گفته آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این بسته کمکی شامل مهمات برای خودروهای جنگی هیمارس،  توپ های جدید و خودروی زرهی رزمی برادلی است.بلینکن تصریح نمود «بر اساس تفویض اختیارات از سوی رئیس جمهور بایدن، من مجوز سی و سومین بسته کمکی آمریکا به اوکراین را صادر می‌کنم.»

بلوک غرب به سر کردگی آمریکا  نه فقط خواهان تداوم جنگ خونین اوکراین است بلکه با طرح های صلح برای پایان دادن به آن نیز مخالفت می ورزد. در این راستا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هفته قبل با طرح چین برای پایان جنگ و حل و فصل بحران اوکراین مخالفات و در باره سودمندی آن ابراز تردید کرد. . بایدن در واکنش به طرح چین برای پایان جنگ و حل و فصل بحران اوکراین اظهار داشت که طرح پیشنهادی از سوی چین برای حل و فصل نزاع در اوکراین فقط به سود روسیه است.این در حالی است که  روسیه از طرح چین استقبال کرده و خواهان توجه به آن شده است.

از دیدگاه غرب، پیروزی روسیه در جنگ اوکراین آنهم در مجاورت ناتو به معنای بی اعتباری این سازمان نظامی و گسترش هر چه بیشتر نفوذ و قدرت منطقه ای و بین المللی روسیه خواهد شد و معادلات امنیتی و نظامی و سیاسی را در اروپا به ضرر غرب تغییر خواهد داد. اولاف شولتس در دیدار با بایدن بر اهمیت حفظ حمایت غرب از اوکراین تاکید کرد و گفت: این سال بسیار مهمی است، زیرا حمله روسیه به اوکراین یک تهدید خطرناک برای جهان است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و مقامات ارشد نظامی و امنیتی دولت او معتقدند که جنگ اوکراین فرصتی بی همتا و غیر قابل تکرار برای  ضدیت هر چه بیشتر علیه روسیه و تضعیف آن و درنهایت جلوگیری از شکل گیری کامل نظام چند قطبی فراهم آورده است. لذا آنها به اصطلاح عزم خود را جزم کرده اند تا به هرقیمت از پیروزی روسیه در جنگ اوکراین جلوگیری نمایند. این دیدگاهی است که به رغم برخی مخالفت های اولیه اکنون دولت آلمان و اولاف شولتس صدراعظم این کشور نیز در عمل آن را دنبال می کنند. از دیدگاه مسکو هدف غرب  از تداوم این جنگ تضعیف هر چه بیشتر روسیه با هدف نهایی تجزیه آن است.بدین ترتیب نه فقط پایانی برای جنگ اوکراین در سال 2023 متصور نیست بلکه با توجه به تداوم و گسترش کمکهای نظامی و تسلیحاتی بی سابقه غرب به کی یف  انتظار می رود دامنه آن گسترده تر شود.در عین حال مخالفت غرب با طرح های صلح پیشنهادی نشان می دهد که اساسا به دنبال پایان دادن به جنگ اوکراین نیست.

کلیدواژه