فروردین ۰۹, ۱۴۰۲ ۱۳:۴۵ Asia/Dushanbe
  •  تفسیر- اتحادیه اروپا و کمک به جنایات ضد بشری در لیبی علیه پناهجویان

در حالی که موج عظیمی از پناهجویان به امید رسیدن به اروپا رهسپار لیببی می شوند، این کشور به جهنمی برای پناهجویان و مهاجران تبدیل شده است به طوری که بسیاری از آنها مورد آزار و اذیت های جسمی و روحی قرار گرفته حتی به قتل می رسند. گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در  این زمینه از نقش اتحادیه اروپا در جنایات علیه پناهجویان ساکن لیبی پرده برداشته است.

براساس گزارش کارشناسان سازمان ملل که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شده است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اتحادیه اروپا در ارتکاب جنایت علیه پناهندگان از لحاظ لجستیکی و مالی، از گارد ساحلی لیبی حمایت می‌ کند. گارد ساحلی لیبی بارها مرتکب جنایات جدی علیه مهاجران از جمله قتل، شکنجه و بردگی شده است و اتحادیه اروپا نیز با حمایت از گارد ساحلی لیبی، به این جنایت ها کمک می کند.

با گذشت بیش از 10 سال از جنبش مردمی لیبی، هنوز دولت مرکزی مستقل در این کشور تشکیل نشده است. این شرایط و همچنین، موقعیت جغرافیایی لیبی در جوار دریای مدیترانه و نزدیکی به اروپا سبب شده است که طی سال های اخیر، لیبی به یکی از مهم ترین گذرگاه ها برای پناهجویان بدل شود. موقعیت اقتصادی بد اکثر کشورهای آفریقایی به همراه ناامنی در این کشورها سبب شده است تا بسیاری از جمله جوانان،  به سختی خود را به لیبی برسانند تا از این کشور، راهی اروپا شوند.

اما گذر از لیبی، خود به معضل بزرگی بدل شده است. بسیاری از پناهجویان در لیبی گرفتار باندهای قاچاق انسان می شوند و از آنها یا به عنوان برده جنسی استفاده می شود یا توسط باندها فروش اعضای بدن، به فروش می رسند.

گزارش کارشناسان سازمان ملل در این زمینه حاکی است بسیاری از مهاجران در بازداشتگاه‌ های تحت کنترل گارد ساحلی لیبی و سایر نهادهای دولتی، تحت شکنجه، باج‌ گیری و تجاوز قرار می گیرند و برخی مانند برده فروخته می‌شوند.

چندی پیش عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد، مهاجران در اردوگاه‌های بازداشت لیبی توسط نگهبانان مورد خشونت‌های جنسی هولناک از جمله مجبور شدن به برقراری روابط جنسی در ازای دریافت آب آشامیدنی، غذا و دسترسی به سرویس بهداشتی قرار می‌گیرند.

برخی نیز با پرداخت مبالغ کلان، سوار قایق ها شده و راهی سواحل اروپا می شوند. اما در طی مسیر، تعداد زیادی از آنان یا توسط گارد ساحلی کشورهای اروپایی بازگردانده می شوند یا به دلیل غرق قایق های نا ایمن، در آب های مدیترانه جان خود را از دست می دهند.  

اکنون گزارش کارشناسان سازمان ملل نشان می دهد که کشورهای اتحادیه اروپا به صورت آشکار ونهان سلاح و تجهیزات دراختیار بسیاری از باندهای مستقر در لیبی می گذارند تا هرگونه که می توانند، راه را بر پناهجویان سد کنند. دبیرکل سازمان ملل چندی پیش ضمن ابراز نگرانی از وضع حقوق بشر در لیبی، اعلام کرد هزاران نفر از سوی گروه های مسلح در این کشور در مراکز غیرقانونی زندانی هستند.

این کارشناسان در گزارش خود آورده اند که اتحادیه اروپا با گارد ساحلی لیبی همکاری می‌ کند و کشتی‌ها و تجهیزات را در اختیار آنها قرار می‌ دهد؛ اگرچه این اتحادیه مدعی است که این امر برای نجات جان مردم در دریای مدیترانه است. در این گزارش آمده است: اتحادیه اروپا باید آگاه باشد که جنایات علیه بشریت در این زمینه انجام می‌شود . ما نمی‌گوییم اتحادیه اروپا مرتکب این جنایات شده است، بلکه حمایت از آن، کمکی به ارتکاب این جنایات است.

در واقع اتحادیه اروپا برخلاف همه شعارهای بشردوستانه خود، نه فقط کمترین حمایتی را از پناهجویان و مهاجران به عمل می آورد، بلکه خود به کشورهایی چون لیبی و باندهای مستقر در این کشور کمک می کند که مانع بر سر راه مهاجران ایجاد کنند.

«کمپ اسکار» مدیر یک سازمان غیردولتی می‌گوید: ما باید برای همه، برای افرادی که از اوکراین، آفریقا یا خاورمیانه می آیند، کریدورهای بشردوستانه ایجاد کنیم. ما نمی توانیم با دردهای انسانی، گزینشی برخورد کنیم.

کلیدواژه