مرداد ۱۹, ۱۴۰۲ ۰۹:۳۳ Asia/Dushanbe
  • تصمیم روسیه و قطر برای استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری
    تصمیم روسیه و قطر برای استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری

در ادامه سیاست دلارزدایی در مبادلات تجاری میان کشورهای مختلف ،قطر نیز درمبادلات تجاری خود با روسیه ،دلار را حذف کرده و تجارت میان دو کشور با پول ملی انجام می گیرد.دراین راستا «دیمیتری دوگاتکین» سفیر روسیه در قطر گفت: مبادلات تجاری دو کشور رو به رشد است و هر دو تلاش می‌کنند به جای دلار؛ پول ملی خود را به کار گیرند.

دوگاتکین گفت: همکاری دوکشور در زمینه سرمایه گذاری،پیوسته گسترش می‌یابد. وتجارت میان دو کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به بیش از 19میلیون دلار رسیده است.

موضوع استفاده از روبل روسیه و ریال قطر در تجارت میان دو کشور در دیدار میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در ماه ژوئن مورد بحث قرار گرفت و اکنون مراحل عملیاتی شدن آن انجام شده است.

روسیه به همراه بسیاری از کشورهای جهان مدتها است که اقدامات خود را برای کاهش وابستگی به دلار در تعاملات تجاری آغاز کرده‌اند.در واقع سیاست های فشار حداکثری آمریکا بر کشورهایی که ازسیاست های واشنگتن پیروی نمی کنند و استفاده از تحریم های اقتصادی علیه این کشورها سبب شده تا بسیاری از کشورها بر استفاده از دیگر ارزها چون روبل و یوان در معاملات تجاری دو جانبه روی آورند.

در واقع استفاده ابزاری آمریکا از دلار همواره به عنوان یکی از مهمترین مشکلات و موانع بر سر راه گسترش صادرات و تعاملات بین المللی میان کشورهایی که تابع سیاست های آمریکا نیستند مطرح بوده است.  طی ماه های اخیر و با جنگ روسیه و اوکراین و تشدید تحریم ها علیه مسکو این سیاست بیش از پیش مورد توجه روسیه ،چین و شرکای تجاری آنها قرار گرفته است. در واقع استفاده آمریکا از دلار به عنوان یک سلاح مالی، برمیزان استقبال ودرک ضرورت تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری ها در ارزهای جایگزین از سوی کشورهای دیگر افزوده است.

«سدریک چهاب» کارشناس موسسه فیچ سولوشنز، می گوید: کشورهای مختلف با تنوع بخشی به منابع موجود در حساب ذخیره ارز خارجی خود اخواهند توانست بخشی از فشار بر فضای خارجی خود را کم کنند.

گزارش های جهانی منتشر شده نشان می دهد سهم دلار که در سال 1970، 80 درصد ذخایر جهانی تشکیل داده  در سال ۲۰۲۲ به کمتر از 5۸ درصد از ذخایر جهانی کاهش یافت که پایین‌ترین رقم در دو دهه اخیر است.

تشکیل بریکس واستقبال کشورها از عضویت در آن در راستای استفاده از دیگر ارزها در مبادلات اقتصادی میان اعضا همچنین امضای توافقنامه های تجاری دوجانبه میان کشورها در به کار گیری ارزهای رایج و ملی میان آنها در مبادلات به ویژه طی یکسال گذشته نشان می دهد به رغم همه فشارهای آمریکا بر نظام تجارت بین الملل و تهدیدهای اقتصادی عملا ارزش دلار در حال کاهش و هژمونی آن درحال از بین رفتن است.

 

کلیدواژه