مرداد ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۶:۳۹ Asia/Dushanbe
  • درخواست ترکیه از روسیه برای جلوگیری از تشدید تنش در دریای سیاه
    درخواست ترکیه از روسیه برای جلوگیری از تشدید تنش در دریای سیاه

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنکارا به مسکو اعلام کرده در صورتی که ارتش روسیه به بازرسی کشتی‌ها در دریای سیاه ادامه دهد، خطر افزایش تنش در منطقه بالا می‌رود.

کشتی فله‌بر "سوکرو اوکان"، متعلق به یک شهروند ترکیه ای با پرچم پالائو، در ۱۳ اوت سالجاری توسط ارتش روسیه در دریای سیاه متوقف شد و مورد بازرسی قرار گرفت.

مرکز ضد اطلاعات نادرست ترکیه که نیز در بیانیه ای در این باره اعلام کرد: درپی اقدامات صورت گرفته علیه این کشتی، طرف روسی به طور کامل مطلع شد که باید از چنین اقداماتی در آینده امتناع کند، زیرا این روند باعث افزایش تنش در دریای سیاه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تاس ؛ دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز جمعه در بیانیه‌ خود همچنین در واکنش به درخواست‌های مکرر سیاستمداران ترکیه‌ای و کاربران اینترنت برای شفاف سازی این مساله، منتشر کرد که چرا آنکارا واکنش جدی به این رویداد نداشته است.

دولت ترکیه می گوید، اگرچه این کشتی باری متعلق به یک شهروند ترکیه‌ای است، اما با پرچم ترکیه حرکت نمی کرده و از دیدگاه حقوق بین الملل، عامل اصلی که وابستگی کشتی را تعیین می‌کند پرچم است، نه ملیت مالک آن. همچنین، این کشتی در آب‌های بین‌المللی مورد بازرسی قرار گرفته نه آب‌های سرزمینی ترکیه.

وزارت دفاع روسیه هم ضمن اشاره به اینکه این بازرسی بر طبق قوانین و مقررات پذیرفته شده بین‌المللی بوده، اعلام کرد که کاپیتان کشتی باری به درخواست توقف برای بازرسی پاسخ نداده و درنتیجه برای متوقف کردن اجباری کشتی، از تیرهای هشدار دهنده استفاده شده است.

کلیدواژه