شهریور ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۴۷ Asia/Dushanbe
  • تفسیر-تشدید تنش ها بین لهستان و اوکراین: قطع کمک های نظامی

لهستان شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که دیگر به اوکراین سلاح نمی‌دهد.در بیانیه‌ای که تنش‌های فزاینده بین این دو متحد را در برهه ای حساس نشان می‌دهد ماتئوش موراویتسکی نخست وزیر لهستان گفت: ما دیگر هیچ سلاحی را به اوکراین منتقل نمی کنیم.وی توضیح داد: «ما عمدتا بر مدرن‌سازی و تسلیح سریع ارتش لهستان تمرکز می‌کنیم تا در مدت زمان بسیار کوتاهی به یکی از قدرتمندترین ارتش‌های زمینی در اروپا تبدیل شود.»

موضع گیری جدید و البته آشکارا ضد اوکراینی لهستان نشان دهنده تنش های فزاینده بین دو کشور است. لهستان تاکنون نقشی کلیدی در زمینه  حمایت های نظامی و تسلیحاتی از اوکراین در جریان جنگ روسیه و اوکراین ایفا کرده و گذرگاه اصلی ورود و ارسال کمکهای غرب به داخل اوکراین است. ضمن اینکه ورشو خود نیز تاکنون کمک های نظامی و تسلیحاتی هنگفتی را روانه اوکراین کرده است. در  این راستا وزارت دفاع لهستان در اواخر ژوئیه 2023 اعلام کرد که این کشور از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون سه میلیارد یورو (۳.۳۱ میلیارد دلار) کمک نظامی به کی‌یف ارائه کرده است.

با این همه بروز مسائل مختلفی موجب شکاف جدی بین لهستان و اوکراین شده است که البته مهمترین امر در این زمینه اختلاف بر سر صادرات غله اوکراین به کشورهای اروپایی است. وزارت اقتصاد اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که کی‌یف به دلیل اعمال ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی از سوی لهستان، مجارستان و اسلواکی، علیه این سه کشور به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.در پی این اتفاق، سازمان تجارت جهانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که کی‌یف شکایتی را به این سازمان ارسال کرده و خواستار مشاوره در مورد اعمال ممنوعیت واردات غلات اوکراین از سوی لهستان، اسلواکی و مجارستان شده است.

لهستان پس از شکایت کی‌یف علیه ورشو در سازمان تجارت جهانی به اوکراین درباره احتمال قطع کمک‌های خود به این کشور هشدار داد.

شیمون شینکوفسکی وزیر امور اتحادیه اروپای لهستان چهارشنبه شب گفت: اگر افکار عمومی لهستان به دلیل شکایت اوکراین از ورشو در سازمان تجارت جهانی با ادامه حمایت‌ها از کی‌یف مخالفت کند، ممکن است حمایت خود از اوکراین را متوقف کنیم.

در همین ارتباط ماتئوش موراویتسکی نخست‌وزیر لهستان نیز روز چهارشنبه هشدار داد که در صورت تشدید اختلافات میان کی‌یف و ورشو، لهستان فهرست ممنوعیت واردات از اوکراین را گسترش خواهد داد.

موراویتسکی با متهم کردن کی‌یف به ناتوانی در درک میزان بی‌ثباتی صنعت کشاورزی لهستان (ناشی از عرضه محصولات کشاورزی اوکراین در بازار این کشور)، تاکید کرد: ورشو تمام شکایت‌ها و سایر اقدامات کی‌یف علیه خود را بی اساس می‌داند.

سه کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی با تصمیم اتحادیه اروپا مخالفت کرده و ممنوعیت موقت بر واردات غلات اوکراین را تمدید کردند، اقدامی که احتمالا خشم مقامات اتحادیه اروپا را به همراه خواهد داشت. اتحادیه اروپا در 15 سپتامبر اعلام کرد که قصد دارد ممنوعیت موقت صادرات غلات اوکراین به تعدادی از کشورهای شرق اروپا را به حالت تعلیق در آورد. اتحادیه اروپا در مه 2023 قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن واردات گندم، ذرت، کلزا و تخم آفتابگردان به بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی برای مقابله با خطر آسیب دیدگی کشاورزان این کشورها به دلیل قیمت ارزان غلات اوکراینی، ممنوع اعلام کرده بود.اوکراین یکی از تامین کنندگان عمده غلات در جهان به شمار می‌آید و پس از لغو توافق غلات دریای سیاه، برای صادرات غلات خود به همسایگانش وابسته است.

با این حال اقدام جدید سه کشور اروپایی حامی اوکراین در جنگ با روسیه که برخی از آنها مانند لهستان دراین زمینه نقشی اساسی ایفا نموده اند نشان می دهد که این کشورها حاضر نیستند تا به هر قیمتی این پشتیبانی را ادامه دهند. هم چنان که ممنوعیت ورود غلات اوکراینی به این کشورها در واقع در راستای حمایت از کشاورزان خود و نیز واکنشی به صادرات محصولات بی کیفیت از جانب اوکراین است. در عین حال شاید بتوان این اقدام را آغازی بر پایان دادن به حمایت های بی حد و حصر از اوکراین دانست که البته این پشتیبانی ها که در ابعاد مختلف نظامی ، تسلیحاتی ، اقتصادی و سیاسی صورت می گیرد واکنش منفی مردم را در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله در اروپای شرقی به دنبال داشته است./

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه