آبان ۱۹, ۱۴۰۲ ۱۶:۵۴ Asia/Dushanbe
  • لاوروف: IIAO و CIS در مسیر کنار گذاشتن دلار پیشرو هستند
    لاوروف: IIAO و CIS در مسیر کنار گذاشتن دلار پیشرو هستند

وزیر امور خارجه روسیه اخیرا اعلام کرد که اتحادیه اقتصادی اورآسیا و کشورهای مستقل مشترک المنافع به طور فعال روند کنار گذاشتن دلار را آغاز کرده اند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، این مطلب را سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشستی درباره حل مسئله اوکراین بیان کرد.

به گفته وی، موتور این فرآیند در اقتصاد جهان، اتحادیه اقتصادی اورآسیا (EAEU) و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) است.وی گفت: مشخص است که در میان عوامل کنار گذاشتن دلار سازمان هایی مانند اتحادیه اقتصادی اورآسیا و کشورهای مستقل مشترک المنافع را می بینیم.

به گفته لاوروف، سهم پول ملی در تجارت بین کشورهای عضو به 85 تا 90 درصد رسیده است.وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مبادله کالاهای ما با چین تقریباً به همان سطح در کنار گذاشتن دلار خواهد رسید.

وزیر امور خارجه یادآور شد: در سال جاری در نشست بریکس، قصد ایجاد واحد حساب مشترکی غیر از پول ملی بیان شد.وی همچنین به تصمیم آسه آن برای ترویج تسویه حساب ها به ارزهای محلی و پیوند دادن سیستم های پرداخت منطقه ای اشاره کرد.پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که اتحادیه اقتصادی اورآسیا باید نقش کلیدی در ثبات اقتصادی ایفا کند.

کلیدواژه