دی ۲۶, ۱۴۰۲ ۱۴:۰۶ Asia/Dushanbe
  •  افزایش حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه
    افزایش حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه

آمریکا از سال 2003 پس از اشغال عراق در این کشور حضور نظامی داشته و در مورد سوریه نیز از سال 2014 به بهانه مبارزه با گروه تروریستی تکفیری داعش در چارچوب ائتلاف بین المللی ضد داعش در سوریه حضور نظامی دارد. به رغم درخواست های مکرر دولتهای عراق وسوریه اما شواهد حاکی از تلاش واشنگتن برای افزایش حضور نظامی در این دو کشور به ویژه پس از جنگ غزه و تحولات امنیتی در دریای سرخ است.

واشنگتن روز دوشنبه در بحبوحه حملات صورت گرفته به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه اعلام کرد قصد دارد به دلیل آنچه مبارزه با گروه تروریستی داعش خوانده شده است 1500 نظامی جدید از سربازان گارد ملی نیوجرسی را به عراق و سوریه اعزام کند. قرار است این نظامیان پیش از اعزام به غرب آسیا برای انجام دوره آموزشی به پایگاه فورت بلیس در ایالت تگزاس بروند. ادعای آمریکا درباره اعزان نظامیان جدید به عراق و سوریه برای به اصطلاح مقابله با داعش در حالی است که واشنگتن در دوره زمامداری باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا نقش مستقیمی در تقویت و گسترش این گروه تروریستی داشته است.اعزام این تعداد نظامی که قرار است به این دو کشور اعزام شوند از سال ۲۰۰۸ تاکنون بی سابقه است. این اعزام در حالی انجام می‌شود که از زمان آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر، پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه دستکم ۱۳۰ بار مورد حمله قرار گرفته اند.

اقدام واشنگتن در اعزام نیروهای نظامی جدید به عراق و سوریه در حالی اعلام شده که دولت های این دو کشور بارها خواهان خروج نظامیان آمریکایی از این کشورها شده اند.

در باره عراق در تازه ترین موضع گیری در این زمینه محمد السودانی، نخست وزیر عراق هفته گذشته خواهان خروج فوری نیرو‌های آمریکایی از این کشور شده است. پس از ترور ناجوانمردانه سردارشهید سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی وهمراهان آنها در فرودگاه بغداد در 3 ژانویه 2020 توسط آمریکا ، پارلمان عراق در 5 ژانویه رای به خروج نیروهای ائتلاف ضد داعش از جمله نیروهای آمریکایی از عراق داد .با این حال آمریکا در موضعی غیر قانونی هم چنان اصرار بر ادامه حضور نظامیان این کشور در عراق داشته است.سرانجام با توجه به فشارهای سیاسی در داخل عراق ، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر وقت عراق، در توافقی که اواسط تابستان 2021 امضا کردند، متعهد شدند که ماموریت جنگی نیروهای تحت رهبری آمریکا در عراق تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱، به پایان برسد.

آمریکا در آخرین سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰، شمار نظامیان خود مستقر در عراق را به ۲۵۰۰ تن کاهش داده بود. ماموریت نیروهای آمریکایی به طور ظاهری در 31 دسامبر 2021 در عراق پایان یافته است. با این حال آمریکا هم چنان تحت عناوین دیگر به حضور نظامی در این کشور ادامه داده و چندین پایگاه نظامی مانند پایگاه عین الاسد در استان انبار و پایگاه حریر  در استان اربیل را در اختیار دارد. واشنگتن به رغم مصوبه پارلمان عراق که خواهان خروج نظامیان آمریکایی از این کشور شده بود هم چنان به بهانه اقدامات مستشاری و آموزشی کماکان در این عراق حضور نظامی دارد. مساله ای که با واکنش تند عراقی ها وپاسخ خشن آنها مواجه شده و در هفته های اخیر حملات پهپادی و موشکی علیه پایگاه های آمریکایی  در عراق و سوریه رخ داده است.

در باره سوریه نیز دولت اوباما به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش که خود پایه گذار و حامی اصلی آن بود ، عملیات هوایی و زمینی را در سوریه از سال 2014 آغاز واقدام به استقرار نظامیان آمریکایی دراین کشور نمود. سپس دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن حفظ حضور نظامی غیرقانونی امریکا در سوریه به بهانه مبارزه با داعش ،عملا اقدام به اشغال بخش هایی از خاک سوریه و غارت نفت این کشور پرداخت . نیروهای آمریکایی در مناطق شرق سوریه که محل میادین و تاسیسات گازی و نفتی این کشور است حضور داشته و نفت سوریه را به یغما برده و از طریق خاک ترکیه آن را خارج می کنند.اکنون نیز دولت بایدن بی اعتنا به اصول و موزین بین المللی مانند حق حاکمیت و نیز تمامیت ارضی سوریه و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل ، حضور نظامی در این کشور جنگزده در راستای حمایت از گروههای ترویستی را تداوم بخشیده است. در واقع بایدن همان سیاست زورمدارانه ترامپ را در قبال محور مقاومت و سوریه دنبال می کند./

کلیدواژه