اسفند ۱۴, ۱۴۰۲ ۰۸:۲۷ Asia/Dushanbe
  • سفر بنی گانتس،از اعضای کابینه جنگی رژیم صهیونیستی، به آمریکا
    سفر بنی گانتس،از اعضای کابینه جنگی رژیم صهیونیستی، به آمریکا

سفر بنی گانتس، یکی از اعضای کابینه جنگی رژیم صهیونیستی، به آمریکا با انتقاد شدید "بنیامین نتانیاهو " ، نخست وزیر این رژیم همراه شد.

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ و یکی از مخالفان بنیامین نتانیاهو فردا یکشنبه برای یک سری جلسات بدون هماهنگی با بنیامین نتانیاهو راهی واشنگتن می‌شود. این اقدام گانتس عصبانیت نتانیاهو را به همراه داشته است. اطرافیان نتانیاهو با عصبانیت اظهار نظر کردند و توضیح دادند که گانتس بدون موافقت نخست‌وزیر به آمریکا سفر می‌کند. به گفته نزدیکان نتانیاهو، «نخست وزیر به گانتس توضیح داد که دولت اسرائیل تنها یک نخست وزیر دارد.»

اختلاف‌ها در درون کابینه نتانیاهو و کابینه جنگی از مدت‌ها قبل علنی شد. یکی از دلایل این اختلاف‌ها طولانی و فرسایشی شدن جنگ غزه است، جنگی که برای رژیم صهیونیستی نیز هزینه سنگینی تاکنون در پی داشته است. اخیراً یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که بارها اختلافاتش با نتانیاهو، نخست وزیر علنی شد، گفت: ما هرگز چنین جنگی را ندیده بودیم و 75 سال است که در چنین وضعیتی قرار نگرفته‌ایم. وی تاکید کرد: هزینه‌هایی که از نظر تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها داده‌ایم، بسیار زیاد است.

یکی دیگر از دلایل بروز و شدت گرفتن اختلاف‌ها در کابینه جنگی نتانیاهو، نبود اجماع در درون کابینه نتانیاهو برای مذاکرات با حماس و آزادی اسرای صهیونیست است. در حالی که افرادی نظیر ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ، وزیران امنیت داخلی و دارایی، بر تداوم جنگ تا آزادی اسراء تأکید دارند، برخی نظیر بنی گانتس نیز با انتقاد از افراط گرایی اعضای کابینه نتانیاهو، خواستار اولویت قائل شدن برای آزادی اسراء از طریق مذاکرات با حماس هستند.

«امیر آورین» در روزنامه صهیونیستی هاآراتص در این خصوص نوشت در صورتی که تبادل اسرا انجام شود، نتانیاهو یا باید ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی را و یا «گادی آیزنکوت» و «بنی گانتس» اعضای کابینه جنگ را انتخاب کند. وی افزود: در صورت عدم انتخاب گانتس و آیزنکوت، آنها کابینه جنگ نتانیاهو را منحل خواهند کرد و اگر بن گویر و اسموتریچ را کنار بگذارد، آنان انحلال کابینه ائتلافی بی‌بی را دنبال خواهند کرد.

سفر گانتس به واشنگتن بدون اطلاع نتانیاهو نیز بار دیگر این اختلاف ها را افزایش داده است. از یک سو نتانیاهو به گانتس اعتماد ندارد و از سوی دیگر شکاف میان نتانیاهو و کابینه جو بایدن در آمریکا افزایش یافته است.

به نوشته رسانه‌ها، صبر دولت بایدن نسبت به رفتار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ و تسلیم شدن او در برابر خواسته‌های شرکایش در دولت یعنی ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ رو به اتمام است. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که تنش در کابینه جنگ به اوج خود رسیده است و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و گانتس عضو کابینه جنگ به ندرت با یکدیگر صحبت می‌کنند. این رسانه صهیونیستی افزوده است: نتانیاهو در مورد ارتباط گانتس با مقامات آمریکایی مشکوک است.

با توجه به این وضعیت، می‌تاون یکی از پیامدهای مهم جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی را شدت گرفتن اختلاف‌ها و تعارض‌ها هم در درون کابینه و هم میان احزاب و گروه‌های رقیب عنوان کرد.

کلیدواژه