اسفند ۲۴, ۱۴۰۲ ۰۹:۲۱ Asia/Dushanbe
  • ارزیابی اطلاعاتی آمریکا: چین، روسیه و ایران نظم جهانی آمریکایی را به چالش می کشند
    ارزیابی اطلاعاتی آمریکا: چین، روسیه و ایران نظم جهانی آمریکایی را به چالش می کشند

روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی از جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین به عنوان برهم زنندگان برتری آمریکا در جهان نام بردند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از پارس تودی- در این گزارش که همزمان با شهادت دادن روسای سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در کنگره این کشور منتشر شد، آمده است، ایالات متحده به دلیل رقابت قدرت‌های بزرگ، چالش‌های فراملی و درگیری‌های منطقه‌ای تحت فشار قرار گرفته است.

روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این گزارش با بیان اینکه آمریکا با «نظم جهانی شکننده» مواجه است خاطرنشان کردند،  جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین، قوانین دیرینه نظام بین‌الملل و همچنین اولویت آمریکا در ارزیابی تهدیدها را به چالش می‌کشند.

این نخستین بار نیست که ایالات متحده در اسناد بالا دستی خود مدعی دشمنی دیگر قدرت های بین المللی یعنی ایران، چین و روسیه شده است. 

واشنگتن از این مساله در هراس است که چین به همراه روسیه و ایران، نظم بین المللی لیبرال را که جهان غرب مبدع و حامی بقای آن است به چالش کشیده و اقتدار چند قرنی غرب بر نظام بین المللی را خدشه دار سازد.

به همین دلیل واشنگتن در اسناد بالا دستی و گزارش های سالانه مانند گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا همواره رویکردی تهاجمی در قبال رقبای بین المللی و منطقه ای خود اعم از چین ، روسیه و ایران اتخاذ می کند، بدون اینکه به نقش ایالات متحده در بحران آفرینی در مناطق مختلف جهان و نیز اقدامات خصمانه آن علیه رقبایش اشاره نماید.

کلیدواژه