اسفند ۲۹, ۱۳۹۷ ۰۹:۵۹ Asia/Dushanbe
  • آمریکا معافیت عراق را از تحریم های ضدایرانی تمدید کرد

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه خبری "سی‌ان‌بی‌سی" این کشور از تمدید 90 روزه معافیت‌ عراق از تحریم های ضد ایرانی واشنگتن خبر داد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا، این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت: این معافیت به عراق اجازه می‌دهد همچنان به خرید برق از ایران ادامه دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد واشنگتن همچنان به گفت وگو با عراقی ها درباره  تحریم‌های ایران ادامه خواهد داد.

دولت ترامپ پیش از این در ماه دسامبر، عراق را برای دوره ای 90 روزه از تحریم‌ها علیه ایران معاف کرده بود که این  دوره معافیت، روز 19 مارس به پایان رسید.

عراق بخش زیادی از نیازهای انرژی خود مانند برق و گاز را از ایران وارد می‌کند.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر و دیگر مقامات عراقی بارها با تاکید بر اینکه مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران هستند تصریح کرده اند کشورشان از این تحریم ها تبعیت نخواهد کرد.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن در برجام، کشورش را از این توافق بین المللی خارج کرد و پس از آن در دو مرحله تحریم‌های غیرقانونی این کشور ضد ایران را اعلام و اجرایی کرد. 

دولت آمریکا پس از خروج از برجام تاکید کرد صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

واشنگتن اما پس از شش ماه تهدید و خط و نشان کشیدن برای صادرات نفت ایران، سرانجام  دوشنبه 5 نوامبر 2018 هشت کشور عمده خریدار نفت ایران شامل کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن، هند، چین، ترکیه، تایوان و یونان را مشمول معافیت از تحریم های نفتی کرد.

افزون بر این عراق نیز از تحریم ها علیه ایران معاف شده است.

 

کلیدواژه